Baba Jaga wróci na tory. Kultowy tramwaj z Wrocławia zostanie naprawiony
"Baba Jaga" to zabytkowy tramwaj typu LH Standard z 1925 r., który obecnie nie jeździ po torowiskach Wrocławia. To powinno wkrótce ulec zmianie. Maszyna zostanie odremontowana. Naprawy wymaga główna przekładnia. Prace przeprowadzi firma Polmat, a pieniądze mają pochodzić m.in. od Gminy Wrocław.
Wrocław to miasto, które ma kilka zabytkowych tramwajów. Jednymi z najbardziej znanych są "Jaś i Małgosia" oraz "Baba Jaga". Ten drugi obecnie przebywa w zajezdni i nie porusza się po torowiskach. Wynika to z faktu, że awarii uległa główna przekładnia. Teraz dowiadujemy się, że maszyna zostanie naprawiona i wkrótce znowu będzie ją można ponownie spotkać na ulicach stolicy Dolnego Śląska.
Tramwaj "Baba Jaga" jest własnością Towarzystwa Miłośników Wrocławia, które ma w posiadaniu także kilka innych zabytkowych maszyn. Wiemy, że naprawą uszkodzonego pojazdu zajmie się firma Polmat, a pieniądze na ten cel mają pochodzić m.in. ze środków Gminy Wrocław. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to tramwaj zacznie ponownie wozić podróżnych jeszcze w tym roku.
"Baba Jaga" to tramwaj typu LH Standard, których budową zajęły się zakłady Linke-Hofmann w 1924 r. Było to specjalne zamówienie zrealizowane dla Wrocławia. Pojazdy były użytkowane przez kilkadziesiąt lat, a potem zostały wyparte przez nowsze maszyny. Do tej pory zachowało się niewiele egzemplarzy. Większość z nich zezłomowano, ale część z nich udało się zachować.
Wybrane tramwaje wyprodukowane przez Linke-Hofmann pełniły później rolę opryskiwaczy, czyli były wykorzystywane do celów gospodarczych. Wrocław otrzymał łącznie 232 takie pojazdy (które dostały numery boczne 1001-1232). Wybrane z nich w trakcie II wojny światowej trafiły do innych miast. Natomiast w 1949 r. kilkanaście sztuk przetransportowano do Warszawy.
Pojazd jest jednoczłonowy, dwustronny i dwukierunkowy. Do środka prowadzą otwierane na bok drzwi i tam znajdują się miejsca siedzące w układzie 1+2. W zależności od wersji dostępne były warianty z silnikami o mocy 28, 42 lub 46 kW.
Towarzystwo Miłośników Wrocławia, które jest właścicielem "Baby Jagi", ma również inne zabytkowe tramwaje. Wśród nich są wymieniony już "Jaś i Małgosia" (Berolina) oraz "Strachotek" (Konstal 102 Na) i "Mikołaj" (Konstal 4N). Są one wykorzystywane głównie w sezonie letnim do przewozu turystów.
Tramwaje LH Standard jeździły niegdyś po Wrocławiu do 1977 r. Potem zostały wycofane z użytku i zastąpione maszynami typu Konstal 105 N, który był produkowany przez chorzowskie zakłady w latach 1973-1979.
Warto dodać, że Wrocław ma również inny zabytkowy pojazd i jest to jedyna taka maszyna w Polsce. Mowa o tramwaju typu Maximum z 1901 r. o nazwie "Max Berg", który kilka lat temu został odrestaurowany. Natomiast Poznań w 2023 r. miał dostać zabytkowy wagon S2D mający blisko 100 lat.