Dramat w Gdańsku. 6 samolotów nie mogło wylądować
Aż 6 samolotów nie mogło wylądować na lotnisku w Gdańsku. Chociaż warunki były trudne, to nie mgła spowodowała takie problemy. Piloci maszyn nie posiadali odpowiednich licencji do skorzystania z nowoczesnego systemu ILS kategorii III B.
Spis treści:
Samoloty nie mogły lądować w Gdańsku
W nocy z niedzieli na poniedziałek doszło do sporych kłopotów na lotnisku w Gdańsku. Aż 6 pilotów nie mogło wylądować na płycie lotniska. Choicaż te było spowite gęstą mgłą, to nie warunki pogodowe były odpowiedzialne za problemy. Te wyniknęły z braku stosownych uprawnień pilotów.
Okazało się bowiem, że kierujący maszynami nie posiadali właściwych certyfikatów i kursów z wykorzystywania systemu ILS kategorii III B. Ten powinien był umożliwić im bezpieczne lądowanie z niewielką widocznością. Bez uprawnień okazało się to jednak niemożliwe. Mowa o 6 samolotach - inne lądowały w tym czasie bez problemów.
Wśród maszyn, które nie mogły lądować, znalazły się 3 samoloty Ryanair (z Neapolu, Goeteborga i Sztokholmu), KML (z Amsterdamu), samolot czarterowy z Egiptu i samolot Cargo. Samoloty skierowano do Modlina, Warszawy i Kopenhagi.
Nie mgła, a brak uprawnień
Chociaż na lotnisku była mgła ograniczająca widoczność, to bezpieczne lądowanie było możliwe. Wszystko dzięki systemowi ILS CAT IIIB. To rozwiązanie pozwala pilotom na przeprowadzenie bezpiecznej procedury posadzenia samolotu, nawet gdy widoczność spada do kilku metrów. W tym wypadku to nie niekorzystne warunki stanowiły problem.
Piloci samolotów muszą posiadać odpowiednie szkolenia i certyfikaty z używania systemu. Tylko wtedy możliwe jest przeprowadzenie lądowania w oparciu o inne procedury. To nie mogło mieć miejsca z uwagi na brak właściwych szkoleń pilotów.
ILS CAT IIIB - co to za system?
Rozszerzony system ILS kategorii IIIB to narzędzie i system, umożliwiające lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widoczności (LVP). W tym wypadku wysokość względna dla decyzji o lądowaniu może wynosić mniej niż 15 metrów. Poza tym zasięg widoczności wzdłuż drogi startowej może być mniejszy, niż 200 metrów - ale najmniej do 75 metrów.
Uruchomienie ILS kategorii IIIB na lotnisku w Gdańsku to przejście tego portu lotniczego do ścisłej czołówki pod względem innowacji i nowoczesności. Najnowszy system wpłynie na bezpieczeństwo, możliwość wykonywania operacji lotniczych w trudnych warunkach i płynność ruchu. To też przykład bardzo dobrej współpracy zespołów PAŻP, portu lotniczego w Gdańsku i Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
CAT IIIB został uruchomiony w Gdańsku 28 stycznia 2021 roku jako pierwszym lotnisku w Polsce z taką technologią. Port lotniczy wszedł tym samym do europejskiej i światowej czołówki, bo nadal nie wszystkie lotniska są wyposażone w ten system.
Najlepsze lotnisko w Polsce?
W niedawno opublikowanym ranking AirHelp Score 2023 wymieniono najlepsze linie lotnicze i lotniska z całego świata. Nie zabrakło również rankingów w poszczególnych państwach. W przypadku Polski najlepszym lotniskiem okazał się port lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. W rankingu europejskim zajął 28. miejsce.
Gdańskie lotnisko zmierza w tym roku w kierunku rekordu liczby obsłużonych pasażerów. Pierwsze 3 kwartały 2023 roku to wynik 4,5 miliona. Szacuje się, że do końca roku wartość ta wzrośnie do 5,4 miliona. Byłby to historyczny rekord.
Polecamy na Antyweb: Absurdalne ograniczenie do 30km/h sparaliżowało miasto