Drążyli tunel kolejowy, runęła kamienica. Katastrofa budowlana w Łodzi
Katastrofa budowlana w Łodzi miała miejsce podczas drążenia tunelu średnicowego pod miastem. Po wcześniejszym zapadnięciu się podłogi w jednej z kamienic teraz doszło do zawalenia się ścian i stropów.
Wielka inwestycja kolejowa w Łodzi obejmuje budowę tunelu średnicowego pod miastem. Kilkanaście metrów pod centrum pracują maszyny „Faustyna” i „Katarzyna”.
W piątek podczas drążenia tunelu zapadła się podłoga w jednym z lokali przy Al. 1 Maja, a dziś runęła kamienica.
Budowa tunelu w Łodzi trwa od kilku lat, a wartość inwestycji, która początkowo opiewała na 1,59 mld zł, cały czas rośnie. Planowane zakończenie prac w 2022 roku uległo bowiem przesunięciu i było prognozowane na koniec bieżącego roku. Z czasem termin ten również został przesunięty - budowa ma zostać zakończona w 2026 roku. Wszystko jednak zależy od wielu czynników. Na ten moment doszło bowiem do kolejnego incydentu.
- Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Tunel kolejowy przebiegający pod centrum miasta połączy główne łódzkie stacje - Łódź Widzew, Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Inwestycja otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia kolejowe i usprawni lokalny, regionalny i krajowy transport pasażerski oraz towarowy — mówi na temat inwestycji biuro prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zaledwie wczoraj podczas drążenia tunelu doszło do pierwszego wypadku - zapadła się podłoga w jednym z mieszkań przy Al. 1 Maja.
- Podczas prac TBM Katarzyna przy drążeniu tunelu w Łodzi pod ulicą 1 Maja 23, w oficynie przy budynku stwierdzono zapadnięcie podłogi w jednym z pomieszczeń na parterze. Zabezpieczono miejsce zdarzenia, na miejscu pracują odpowiednie służby. Budynek jest pusty, mieszkańcy zostali relokowani na czas przejścia tarczy TBM pod nieruchomościami. Wykonawca, pozostając z nimi w kontakcie, będzie informował o dalszych krokach. Z mieszkańcem wskazanego lokalu przeprowadzono szczegółową konsultację. Kolejne decyzje będą podejmowane po dalszej analizie stanu technicznego — przekazała cytowana przez TVN24 Anna Znajewska-Pawlu z zespołu prasowego PKP PLK.
Dziś natomiast runęła część kamienicy. Zawaliły się ściany i stropy na szerokości ok. 6 metrów i całej wysokości budynku. W związku z katastrofą budowlaną prace przy drążeniu tunelu zostały tymczasowo wstrzymane. Jak podaje Trans Info, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wydały oświadczenie dotyczące uszkodzenia kamienicy przy Al. 1 Maja 23 w Łodzi. Zgodnie z udostępnionymi informacjami, budynek to kamienica z początku XX wieku, która już przed rozpoczęciem prac była w złym stanie technicznym. Zaznaczono, że brakowało solidnych fundamentów i podpiwniczenia.
- Odpowiedzialny za prowadzone prace wykonawca pozostaje w kontakcie ze wszystkimi właściwymi służbami oraz mieszkańcami, którzy na czas prowadzonych prac zostali przeniesieni do hotelu — przekazała w komunikacie Anna Znajewska-Pawlu z Zespołu Prasowego PKP PLK.