Drążyli tunel kolejowy, runęła kamienica. Katastrofa budowlana w Łodzi

Katastrofa budowlana w Łodzi miała miejsce podczas drążenia tunelu średnicowego pod miastem. Po wcześniejszym zapadnięciu się podłogi w jednej z kamienic teraz doszło do zawalenia się ścian i stropów.

Inwestycja w Łodzi trwa od kilku lat.
Inwestycja w Łodzi trwa od kilku lat.Andrzej Zbraniecki/East NewsEast News

Wielka inwestycja kolejowa w Łodzi obejmuje budowę tunelu średnicowego pod miastem. Kilkanaście metrów pod centrum pracują maszyny „Faustyna” i „Katarzyna”.

W piątek podczas drążenia tunelu zapadła się podłoga w jednym z lokali przy Al. 1 Maja, a dziś runęła kamienica.

Tunel średnicowy w Łodzi. Kiedy koniec prac?

Budowa tunelu w Łodzi trwa od kilku lat, a wartość inwestycji, która początkowo opiewała na 1,59 mld zł, cały czas rośnie. Planowane zakończenie prac w 2022 roku uległo bowiem przesunięciu i było prognozowane na koniec bieżącego roku. Z czasem termin ten również został przesunięty - budowa ma zostać zakończona w 2026 roku. Wszystko jednak zależy od wielu czynników. Na ten moment doszło bowiem do kolejnego incydentu.

- Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Tunel kolejowy przebiegający pod centrum miasta połączy główne łódzkie stacje - Łódź Widzew, Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Inwestycja otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia kolejowe i usprawni lokalny, regionalny i krajowy transport pasażerski oraz towarowy — mówi na temat inwestycji biuro prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Początek tunelu średnicowego od stacji Łódź Fabryczna (rok 2016).
Początek tunelu średnicowego od stacji Łódź Fabryczna (rok 2016).Travelarz, CC BY-SA 3.0 plWikimedia

Tunel kolejowy pod Łodzią. Problemy na budowie

Zaledwie wczoraj podczas drążenia tunelu doszło do pierwszego wypadku - zapadła się podłoga w jednym z mieszkań przy Al. 1 Maja.

- Podczas prac TBM Katarzyna przy drążeniu tunelu w Łodzi pod ulicą 1 Maja 23, w oficynie przy budynku stwierdzono zapadnięcie podłogi w jednym z pomieszczeń na parterze. Zabezpieczono miejsce zdarzenia, na miejscu pracują odpowiednie służby. Budynek jest pusty, mieszkańcy zostali relokowani na czas przejścia tarczy TBM pod nieruchomościami. Wykonawca, pozostając z nimi w kontakcie, będzie informował o dalszych krokach. Z mieszkańcem wskazanego lokalu przeprowadzono szczegółową konsultację. Kolejne decyzje będą podejmowane po dalszej analizie stanu technicznego — przekazała cytowana przez TVN24 Anna Znajewska-Pawlu z zespołu prasowego PKP PLK.

Katastrofa budowlana w Łodzi podczas drążenia tunelu

Dziś natomiast runęła część kamienicy. Zawaliły się ściany i stropy na szerokości ok. 6 metrów i całej wysokości budynku. W związku z katastrofą budowlaną prace przy drążeniu tunelu zostały tymczasowo wstrzymane. Jak podaje Trans Info, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wydały oświadczenie dotyczące uszkodzenia kamienicy przy Al. 1 Maja 23 w Łodzi. Zgodnie z udostępnionymi informacjami, budynek to kamienica z początku XX wieku, która już przed rozpoczęciem prac była w złym stanie technicznym. Zaznaczono, że brakowało solidnych fundamentów i podpiwniczenia.

- Odpowiedzialny za prowadzone prace wykonawca pozostaje w kontakcie ze wszystkimi właściwymi służbami oraz mieszkańcami, którzy na czas prowadzonych prac zostali przeniesieni do hotelu — przekazała w komunikacie Anna Znajewska-Pawlu z Zespołu Prasowego PKP PLK.

''Wydarzenia'': Pijany wicekomendant straży za kółkiem. Mieszkańcy Łodzi oburzeniPolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas