Oto pierwszy na świecie pociąg towarowy z akumulatorową lokomotywą

Lokomotywa FLXDrive od Wabtec jest opisywana jako pierwsza na świecie w 100% zasilana akumulatorowo, a jej producent ma nadzieję na zmniejszenie w ten sposób negatywnego wpływu środowiskowego ciężkich pociągów towarowych.

Zasilana akumulatorowo FLXdrive została wykorzystana w systemie hybrydowym w czasie 3-miesięcznych testów, podczas których udało pozwoliła zredukować paliwo wykorzystane przez cały pociąg o 11%. Lokomotywa, podobno pierwsza na świecie w 100% zasilana akumulatorowo, została wyposażona w 18 000 potężnych baterii litowo-jonowych, które służą do zasilania wszystkich 4 osi i wykorzystują inteligentny system zarządzania przepływem do optymalizowania wydajności. System może być ładowany podczas postojów zupełnie jak samochód elektryczny, ale używa też systemu hamowania regeneracyjnego do ładowania się w czasie jazdy. 

Reklama

Tyle że dla porównania Tesla Model 3 o topowej specyfikacji ma pojemność całkowitą akumulatorów na poziomie 75 kWh, a tu mamy 2403 kWh, czyli ponad 32 razy więcej, co oznacza, że lokomotywa potrzebuje naprawdę potężnych stacji ładujących (jeśli jednak rozwiązanie się przyjmie, te nie będą pewnie stanowiły większego problemu). Jak już wspomnieliśmy, lokomotywa FLXdrive była testowana w hybrydowym systemie u boku napędów dieslowych w czasie 3-miesięcznych testów w San Joaquin Valley w Kalifornii, gdzie przejechała imponujące ponad 21 400 kilometrów w górskim terenie. W tych warunkach pozwalała na 11% redukcji paliwa dla całego pociągu, co daje 6200 galonów diesla, które przełożyłyby się na 69 ton dwutlenku węgla.

- Zasilana akumulatorowo lokomotywa FLXdrive jest definiującym momentem dla pociągów towarowych i przyspiesza przemysł w stronę niskiej albo zerowej emisji. Buduje się na podwalinach wiodącej pozycji pociągów towarowych jako najbardziej wydajnych i zrównoważonych modeli transportu. Korzystając zaś z naszej długiej historii bycia pionierami technologii zarządzania energią, demonstrujemy nasz akumulator 2,4 MWh, który całkowicie spełnia pokładane w nim oczekiwania i pokazuje potencjał technologii nowej generacji na drodze do redukcji gazów cieplarnianych - tłumaczy szef technologii w Wabtec, Eric Gebhardt. Co więcej, to dopiero początek, bo firma zachęcona pozytywnymi wynikami myśli już o większej i lepszej wersji, z akumulatorem o całkowitej pojemności 6 MWh, który potencjalnie miałby pozwolić na redukcję 30% wykorzystywanego paliwa. 

Źródło: GeekWeek.pl/Wabtec

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy