PKP Intercity ma nowe lokomotywy. Pojadą nawet 200 km/h

PKP Intercity poinformowało o odebraniu dziewięciu lokomotyw Griffin 200. Dzięki maksymalnej prędkości 200 km/h pasażerowie będą mogli szybciej podróżować po modernizowanych trasach kolejowych, ale nie tylko. Trwa już homologacja na pierwsze trasy zagraniczne.

PKP Intercity otrzymało 9 z 15 lokomotyw Griffin 200
PKP Intercity otrzymało 9 z 15 lokomotyw Griffin 200Tomasz Jastrzebowski/REPORTEREast News
PKP Intercity odebrało 9 z 15 lokomotyw Griffin 200
PKP Intercity odebrało 9 z 15 lokomotyw Griffin 200PKP Intercitymateriały prasowe

- Griffin 200 - polski, ale nie tylko na polskie tory. Do służby wchodzą lokomotywy Griffin 200. Ukończyliśmy odbiór 9 tych pojazdów. Mogą one osiągać prędkość 200 km/h. To polski projekt, z polskiej fabryki - pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 maszyn - poinformowało PKP Intercity w mediach społecznościowych

Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł brutto. Dwie następne lokomotywy powinny trafić z końcem października, natomiast pozostałe dostarczone będą w listopadzie i grudniu. Pojazdy otrzymały oznaczenie serii EU200.

Zaawansowana polska konstrukcja

Jak przekazał przewoźnik, wszystkie lokomotywy wyposażone zostały w europejski system sterowania pociągiem ETCS drugiego poziomu, dzięki czemu znacznie zwiększa się poziom bezpieczeństwa. Natomiast system zdalnej diagnostyki pozwala na monitorowanie pracy w czasie rzeczywistym.

- Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe, mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach - podkreślił podczas prezentacji Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Nowa lokomotywa Griffin 200
Nowa lokomotywa Griffin 200Tomasz Jastrzebowski/REPORTEREast News

Loko­mo­tywa prze­zna­czona jest do pro­wa­dza­nia pocią­gów towa­ro­wych o masie do 3200 ton z pręd­ko­ścią do 140 km/h, oraz pocią­gów pasa­żer­skich o masie do 800 ton z pręd­ko­ścią do 200 km/h. Oczywiście jest ona zmienna i zależy od masy brutto i nachylenia torowiska. Przy maksymalnym wzniesieniu 6 promili prędkość maksymalna spada do 80 km/h.

Platforma lokomotyw Griffin jest efektem kilkunastu lat pracy polskich inżynierów. Oddane konstrukcje mają za sobą wieloletni okres testów, badań i rozwoju, jak zaznaczył Prezes Zarządu PKP Intercity. Zasi­la­nie sil­ni­ków przez prze­kształt­niki zbu­do­wane z wyko­rzy­sta­niem tech­no­lo­gii IGBT, sys­tem dia­gno­styki pokła­do­wej z pełną infor­ma­cją wizu­alną i modu­łem reje­stra­cji danych, sys­tem kamer, dosto­so­wa­nie do zabu­dowy urzą­dzeń ERTMS i GSM-R, to tylko nie­które z pod­sta­wo­wych cech loko­mo­tywy Griffin. Pełna lista parametrów technicznych poszczególnych wersji pojazdów znajduje się na stronie producenta.

Gdzie zawiozą na lokomotywy Griffin?

Nowe lokomotywy pozwolą wykorzystać możliwości modernizowanych tras kolejowych, ale nie oznacza to, że wozić będą wyłącznie po polskich torach. Trwa już homologacja na Czechy i Słowację, gdzie zawiozą nas w pierwszej kolejności. W planach jest również wypuszczenie ich w kierunku Niemiec, Austrii oraz Węgier.

Na terenie Polski Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Po otrzymaniu zezwoleń na poruszanie się po sieciach międzynarodowych nowe lokomotywy pojadą również do Pragi, Budapesztu, Wiednia oraz Berlina.
Informuje Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity

Dokumentacja dopuszczająca Griffiny do ruchu we wszystkich wymienionych państwach ma zostać dostarczona w czwartym kwartale 2026 roku.

Źródła: PKP Intercity, Newag S.A.

PKP Intercity otrzymało 9 z 15 lokomotyw Griffin 200
PKP Intercity otrzymało 9 z 15 lokomotyw Griffin 200Tomasz Jastrzebowski/REPORTEREast News
Nowa lokomotywa Griffin EU200 w PKP Intercity
Nowa lokomotywa Griffin EU200 w PKP IntercityTomasz Jastrzebowski/REPORTEREast News
Nowe lokomotywy mają mieć także wygodną pozycję dla maszynisty
Nowe lokomotywy mają mieć także wygodną pozycję dla maszynistyTomasz Jastrzebowski/REPORTEREast News
Lokomotywa Griffin 200
Lokomotywa Griffin 200Tomasz Jastrzebowski/REPORTEREast News

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

"Wydarzenia": Naukowcy z Politechniki Gdańskiej stworzyli bezzałogową łódźPolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas