PKP Intercity ma nowe lokomotywy. Pojadą nawet 200 km/h

PKP Intercity poinformowało o odebraniu dziewięciu lokomotyw Griffin 200. Dzięki maksymalnej prędkości 200 km/h pasażerowie będą mogli szybciej podróżować po modernizowanych trasach kolejowych, ale nie tylko. Trwa już homologacja na pierwsze trasy zagraniczne.

- Griffin 200 - polski, ale nie tylko na polskie tory. Do służby wchodzą lokomotywy Griffin 200. Ukończyliśmy odbiór 9 tych pojazdów. Mogą one osiągać prędkość 200 km/h. To polski projekt, z polskiej fabryki - pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 maszyn - poinformowało PKP Intercity w mediach społecznościowych

Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł brutto. Dwie następne lokomotywy powinny trafić z końcem października, natomiast pozostałe dostarczone będą w listopadzie i grudniu. Pojazdy otrzymały oznaczenie serii EU200.

Reklama

Zaawansowana polska konstrukcja

Jak przekazał przewoźnik, wszystkie lokomotywy wyposażone zostały w europejski system sterowania pociągiem ETCS drugiego poziomu, dzięki czemu znacznie zwiększa się poziom bezpieczeństwa. Natomiast system zdalnej diagnostyki pozwala na monitorowanie pracy w czasie rzeczywistym.

- Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe, mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach - podkreślił podczas prezentacji Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Loko­mo­tywa prze­zna­czona jest do pro­wa­dza­nia pocią­gów towa­ro­wych o masie do 3200 ton z pręd­ko­ścią do 140 km/h, oraz pocią­gów pasa­żer­skich o masie do 800 ton z pręd­ko­ścią do 200 km/h. Oczywiście jest ona zmienna i zależy od masy brutto i nachylenia torowiska. Przy maksymalnym wzniesieniu 6 promili prędkość maksymalna spada do 80 km/h.

Platforma lokomotyw Griffin jest efektem kilkunastu lat pracy polskich inżynierów. Oddane konstrukcje mają za sobą wieloletni okres testów, badań i rozwoju, jak zaznaczył Prezes Zarządu PKP Intercity. Zasi­la­nie sil­ni­ków przez prze­kształt­niki zbu­do­wane z wyko­rzy­sta­niem tech­no­lo­gii IGBT, sys­tem dia­gno­styki pokła­do­wej z pełną infor­ma­cją wizu­alną i modu­łem reje­stra­cji danych, sys­tem kamer, dosto­so­wa­nie do zabu­dowy urzą­dzeń ERTMS i GSM-R, to tylko nie­które z pod­sta­wo­wych cech loko­mo­tywy Griffin. Pełna lista parametrów technicznych poszczególnych wersji pojazdów znajduje się na stronie producenta.

Gdzie zawiozą na lokomotywy Griffin?

Nowe lokomotywy pozwolą wykorzystać możliwości modernizowanych tras kolejowych, ale nie oznacza to, że wozić będą wyłącznie po polskich torach. Trwa już homologacja na Czechy i Słowację, gdzie zawiozą nas w pierwszej kolejności. W planach jest również wypuszczenie ich w kierunku Niemiec, Austrii oraz Węgier.

Dokumentacja dopuszczająca Griffiny do ruchu we wszystkich wymienionych państwach ma zostać dostarczona w czwartym kwartale 2026 roku.

Źródła: PKP Intercity, Newag S.A.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: PKP Intercity | Newag
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy