Polski statek z prestiżową nagrodą. Został zbudowany w kosmicznym celu

Polskie stocznie należą do światowej czołówki. Nasze jachty, statki i okręty cenione są na całym świecie. Jednym z dowodów jest nagroda "Statek Roku", którą przyznano w Rotterdamie innowacyjnemu Canopée zbudowanemu w Szczecinie. Jest przeznaczony dla... Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Canopée jest pierwszym na świecie hybrydowym przemysłowym statkiem, gdzie napęd diesla wspiera wiatr.
Canopée jest pierwszym na świecie hybrydowym przemysłowym statkiem, gdzie napęd diesla wspiera wiatr.Moritz Thibaud/ABACA/Abaca/East NewsEast News

Zbudowany przez szczecińską stocznię Neptun oraz stocznię Partner z Polic rorowiec (typ statku przystosowanego do transportu ładunków tocznych i pojazdów) z otwartym dachem i podwójnym napędem otrzymał nagrodę "Statku Roku". Gala Nagród Morskich odbyła się 6 listopada w Rotterdamie.

Polacy zbudowali innowacyjny statek. Będzie pływał dla Europejskiej Agencji Kosmicznej

Canopée, zbudowany został dla firmy Jifmar Offshore Services. Wyposażony w cztery skrzydła Oceanwings o wysokości 37 metrów i powierzchni 363 metry kwadratowe każdy. Łączna powierzchnia żagli wynosi 1500 metrów kwadratowych. Możliwość ich obracania o 360 stopni i ustawiania kąta nachylenia są bardziej wydajne niż konwencjonalne żagle.

Hybrydowy statek łączy moc silnika z napędem wiatrowym, aby transportować komponenty rakiety Ariane 6 do Gujany Francuskiej. Jest przeznaczony wyłącznie dla Europejskiej Agencji Kosmicznej - ESA i ma odbyć 11 kursów w obie strony do Ameryki Południowej każdego roku.

Z tego względu konieczne było spełnienie szeregu wymagań, w wyniku czego otrzymano bardzo charakterystyczny kształt kadłuba: statek musi mieć dużą powierzchnię pokładu i musi być w stanie szybko żeglować (rozwija prędkość 16,5 węzła, czyli ok. 30 km/h). Poza tym musi mieć możliwość pływania przy ograniczonym zanurzeniu, a dopuszczalne przyspieszenia poprzeczne, wzdłużne i pionowe nie mogą przekraczać ustalonych kryteriów, jak informowała stocznia w oświadczeniu.

Canopée przypomina nam, że innowacja i zrównoważony rozwój idą w parze.
Pisała stocznia Neptun komentując chrzest jednostki.

Canopée jest pierwszym na świecie hybrydowym przemysłowym statkiem, gdzie napęd diesla wspiera wiatr. Dzięki dodatkowym żaglom zmniejsza zużycie paliwa średnio o około 30 procent, co zmniejszyć ma zużycie paliwa, a tym samym emisję dwutlenku węgla oraz SOx i NOx.

Prestiżowy konkurs w Holandii

Gala Nagród Morskich od lat jest świętem holenderskiego sektora morskiego. Oprócz statku polskiej produkcji nagrody przyznano również w czterech innych kategoriach.

  • Nagroda za talent morski, którą otrzymała Kalea Holkema, za badania możliwości tłumienia fal w szczelinach konstrukcji pływających.
  • Nagroda za osiągnięcia morskie trafiła do bazy danych żeglugi Handlowej Databank Koopvaardij za podniesienie świadomości społecznej na temat holenderskiej historii wojennej.
  • Nagroda za bezpieczeństwo morskie. Zasłużył na nią Pim van de Koppel, który przeprowadził badania nad rozmieszczeniem systemu uzbrojenia PHAROS-DART, który chroni okręty morskie przed zagrożeniami, takimi jak rakiety przeciwokrętowe z bliskiej odległości.
  • Nagroda za innowację morską, którą w tym roku przyznano za największy na świecie teleskopowy dźwig.

Widać więc, że nie jest to kolejny z konkursów, gdzie tworzone jest kilkanaście czy kilkadziesiąt kategorii, aby wygrała w nich znaczna liczba statków i okrętów. Tym bardziej cieszy, że wśród jednostek pływających zwycięzca jest jeden i to z Polski.

"Wydarzenia": W Katowicach jest testowany autonomiczny autobusPolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas