Rewolucja na torach w Ukrainie. Unia da na to miliony euro
Dzięki finansowaniu z Unii Europejskiej powstanie linia kolejowa o europejskim rozstawie szyn, łącząca Lwów z granicą Polski. To skróci czas podróży i poprawi komfort pasażerów oraz przewoźników. Nowy odcinek torów rozwiąże problem różnych rozstawów szyn, eliminując konieczność zmiany wózków wagonów na granicy. Inwestycja wpisuje się w szeroki plan modernizacji transportu i pogłębia współpracę Ukrainy z UE w czasie wojny.

Ukrzaliznycia, państwowe przedsiębiorstwo kolejowe na Ukrainie, otrzyma 76 mln euro z Unii Europejskiej na budowę linii Eurorail ze Lwowa do granicy z Polską. Projekt został zatwierdzony przez Komitet Koordynacyjny programu "Łącząc Europę".
Szybsza podróż ze Lwowa do Polski
Wszystko chodzi o rozmiar torów - w większości krajów na świecie rozstaw szyn wynosi 1435 milimetrów, tymczasem na Ukrainie, jak i innych byłych republikach sowieckich, stosuje się standard 1520 milimetrów. Przez to pociągi na granicy nie mogą przejechać dalej - muszą zostać wymienione wózki z kołami pod wagonami na inny rozmiar, co znacznie przedłuża podróż.
Dzięki nowemu projektowi pociągi z Ukrainy będą kursować do Polski i UE bez konieczności zatrzymywania się i przesiadek, zwiększając komfort pasażerów oraz przyśpieszając kursy towarowe.
Pieniądze zostaną przeznaczone na pierwszy etap budowy torów na odcinku Sknyliw - Mościska II, czyli od granicy z Polską do przedmieść Lwowa. Trasa będzie mieć długość 72,9 kilometrów.
Ukraina częścią europejskiej sieci transportowej
- Jest to kluczowy projekt - zwłaszcza w kontekście poważnej wojny - jeśli chodzi o zdolność kraju do zapewnienia stabilności, przemieszczania się i interakcji z partnerami. Pomimo wyzwań związanych z inwazją na pełną skalę - zamkniętych lotnisk, portów i uszkodzonej infrastruktury - zaznacza ukraiński wicepremier ds. odbudowy Ołeksij Kułeba.
Jest to wyraźny sygnał, że Ukraina jest już częścią europejskiej sieci transportowej, a nasza integracja nie nastąpi w przyszłości, ale już teraz
Łącznie Unia Europejska wybrała do finansowania 94 projekty transportowe, a sektor kolejowy otrzyma największą część - 77 proc. całego budżetu programu zostanie przeznaczone na modernizację europejskiej infrastruktury kolejowej.
Nowy projekt kolei o europejskim rozstawie szyn od Lwowa do granicy Polski jest wart około 200 mln dolarów.
Budowa 22-kilometowej trasy z Użhorodu do Czopu
W zeszłym roku Koleje Ukraińskie rozpoczęły budowę linii kolejowej o europejskim standardzie szyn łączącej Czop z Użhorodem. Ukończenie prac ma nastąpić w trzecim kwartale 2025 roku.
- Projekt ten nie tylko zwiększy komfort ruchu pasażerskiego i redystrybucję potoku pasażerów, ale także zapewni nam nowe możliwości logistyczne w transporcie towarowym i odciąży punkty kontrolne ruchu - mówił premier Ukrainy Denys Shmyhal podczas inauguracji budowy, która miała miejsce 11 kwietnia 2024 roku.
Nowa linia będzie miała 22 kilometry długości, a jej wartość wynosi około 26,5 mln euro, z czego 50 proc. pokryje Unia Europejska.