Rosja znów to zrobiła. Jest pozew od Siemensa
Siemens pozywa Rosję o odszkodowanie, chodzi o miliardy rubli. Niemiecki gigant wystosował odpowiednie wnioski o zadośćuczynienie, w związku z dokonaniem przez Rosjan kradzieży własności intelektualnej. Siemens, podobnie jak wiele innych firm, postanowił wycofać się z Rosji ze względu na konflikt zbrojny. Ruch ten poskutkował tym, że Rosjanie skopiowali projekt koncernu. Do Moskiewskiego Sądu Arbitrażowego wpłynęły już postulaty o odszkodowanie dla Siemensa za przywłaszczenie przez Rosjan projektu pociągu.
Od rozpoczęcia przez Rosję konfliktu zbrojnego w Ukrainie, wiele firm postanowiło wycofać się z kraju agresora. W związku z takimi działaniami znanych marek, w pewnej liczbie przypadków Rosja zdecydowała się na przejęcie sposobu ich działania, a także wykorzystanie pewnych wyróżników wspomnianych firm i stworzenie swego rodzaju podróbek.
Niedawno na łamach GeekWeeka wspominaliśmy o planach Białorusi i Rosji na "odtworzenie" pod nową marką sieci Ikea na terenie obydwu krajów, tymczasem aktualnie trwa także spór Siemensa z Rosją. Chodzi o kradzież własności intelektualnej - skopiowanie projektu pociągu. Siemens żąda zadośćuczynienia w wysokości ok. 100 milionów złotych.
Rosja skopiowała projekt Siemensa
Siemens Mobility LLC (kontrolowana przez niemiecki koncern Siemens AG) chce odzyskać od Ural Locomotives LLC miliardy rubli za kradzież własności intelektualnej. Jak wynika z akt spraw arbitrażowych, niemiecki koncern wysłał już Moskwie odpowiednie wnioski, roszczenia przekazano też do Sądu Arbitrażowego Obwodu Swierdłowskiego - zostały one uwzględnione.
Siemens dwukrotnie złożył pozew w sprawie windykacji środków od Lokomotyw Uralskich. Do rozprawy ma dojść 20 marca. O co poszło? Siemens Mobility LCC zarzuca rosyjskiej spółce, że dopuściła się skopiowania projektu pociągu Siemensa, a następnie doprowadziła do jego produkcji - wszystko to bez licencji, pod własną nazwą.
Lokomotywy Uralskie pozwane
Ural Locomotives rozpoczęła działalność w 2010 roku, jako spółka joint venture Siemens Mobility i Sinara Group. Przedsięwzięcia firmy podjęły się w celu produkcji lokomotyw elektrycznych i pociągów elektrycznych. Spółka joint venture zajmowała się między innymi produkcją dla Kolei Rosyjskich elektrycznych pociągów pasażerskich pod wspólną nazwą handlową Lastochka, opartych na platformie Siemens Desiro.
W maju 2022 r. spółka macierzysta Siemens ogłosiła wycofanie się z rynku rosyjskiego, co łączyło się także z odcięciem dostaw komponentów. Miesiąc później Sinara Transport Machines przejęła pełną kontrolę nad zakładem. W pełni zlokalizowano produkcję pociągów Lastochka w Rosji.
Rosjanie o Siemensie: "nie określili się"
Vedomosti.ru przekazują, że Siemens Mobility rozwiązał umowy o świadczenie usług serwisowych z Kolejami Rosyjskimi PJSC, a niemiecki koncern argumentował, że decyzja ta jest związana ze skalą sankcji nałożonych przez UE na Rosję, a także z oceną dotkliwości konsekwencji, jakie mogą ponieść działania spółki. Międzynarodowa agencja prasowa z Rosji Interfax twierdzi natomiast, że choć w maju 2022 roku Siemens rzeczywiście zawiesił działalności w Rosji, to nie wydał odrębnych oświadczeń w sprawie wycofania się z Lokomotyw Uralskich.
- Siemens wstrzymał całą działalność oraz międzynarodowe dostawy do Rosji i Białorusi. Kompleksowe sankcje międzynarodowe, a także obecne i potencjalne środki zaradcze mają wpływ na działalność biznesową firmy w Rosji, w szczególności na usługi i utrzymanie kolei - przekazał Siemens w oświadczeniu prasowym, które dotyczy wyjścia niemieckiego koncernu z Rosji.
W wyjaśnieniu przekazano, że Siemens opuszcza rynek rosyjski w wyniku wojny na Ukrainie. Spółka rozpoczęła wówczas postępowanie mające na celu likwidację wszelkiej działalności przemysłowej na terenie kraju agresora.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!