Reklama

W Szwajcarii powstanie pierwszy na świecie drewniany terminal lotniczy

Lotnisko w Zurychu zyska nowy, drewniany terminal. Budowa ma rozpocząć się w 2030 r. Lotnisko podaje, że jego koszt wyniesie 700 mln franków szwajcarskich, czyli ponad 3 mld zł.

Drewniane budownictwo zyskuje na popularności. Powstają kolejne budynki, w tym szeroko komentowane wysokościowce. Według wielu architektów to kierunek, w którym powinniśmy podążać w obliczu globalnego ocieplenia. Teraz do drewnianego menu dochodzi pierwszy drewniany terminal zasilany energią słoneczną.

Konieczna zmiana

Lotnisko w Zurychu obsługuje loty od 75 lat. W związku z tym, że wymagania dotyczące lotnictwa nieustannie się zmieniają, również budynki lotniskowe muszą być odnawiane, rozbudowywane lub wyburzane i stawiane ponownie. Po ponad 35 latach eksploatacja terminalu A dobiegła końca. W związku z tym ogłoszono konkurs, na który zgłoszonych zostało 10 projektów. Na jedenastoosobowym jury największe wrażenie zrobił projekt "Raumfachwerk".

Reklama

Przeczytaj także: Ma przypominać wulkan? Nowa moda na futurystyczne super-jachty

Nowy terminal możliwy dzięki współpracy

Oprócz studia architektonicznego BIG z siedzibą w Kopenhadze/Nowym Jorku zaangażowana była firma HOK z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, która specjalizuje się w budynkach lotniskowych i zrealizowała już wiele projektów, głównie na dużych lotniskach na całym świecie oraz firma architektoniczna 10:8 z Zurychu, która była odpowiedzialna m.in. za remont stacji Oerlikon. Częścią zespołu jest również Międzynarodowa firma inżynieryjno-konsultingowa Buro Happold, która także ma duże doświadczenie w budowie konstrukcji lotniskowych. Dzięki Pirmin Jung, szwajcarskiej firmie inżynieryjnej specjalizującej się w konstrukcjach drewnianych, zespół otrzyma kluczowe wsparcie w zakresie drewnianych konstrukcji.

Zrównoważone budownictwo

Nowy Terminal A zostanie zbudowany w większości z drewna pozyskiwanego w sposób zrównoważony. Zarówno cały dach jak i podstawy terminalu będą pokryte panelami słonecznymi, przez co fotowoltaika zajmować będzie jedną trzecią nowego obiektu.

- W przypadku nowego terminalu A lotniska w Zurychu staraliśmy się sprostać złożonemu globalnemu wyzwaniu redukcji CO2 za pomocą najprostszego możliwego rozwiązania: przestrzennej ramy wykonanej z litego drewna, która jest strukturą, doświadczeniem przestrzennym, projektem architektonicznym i zasadą organizacji w jednym. Prosty, ale wyrazisty projekt - zakorzeniony w tradycji i innowacyjny - ucieleśnia kulturowe i naturalne elementy szwajcarskiej architektury - powiedział Bjarke Ingels, architekt, założyciel i dyrektor BIG w Nowym Jorku

Zapewni pasażerom lepsze wrażenia

Oczekiwanie na samolot będzie tu dużo przyjemniejsze. Nie tylko z powodu bardziej przestronnych poczekalni, ale także dzięki dużym oknom, przez które pasażerowie będą mogli podziwiać płytę lotniska. Poszerzona zostanie też oferta handlowa i kulinarna.

Co stanie się ze starym terminalem?

Nowy budynek powstanie na północ od istniejącego terminalu A, który będzie działał podczas budowy. Jest to konieczne, ponieważ obsługuje on około jedną trzecią ruchu na lotnisku. Po ukończeniu inwestycji nowy obiekt przejmie obsługę pasażerów, a stary zostanie rozebrany.

Przeczytaj także:

Czy można budować wieżowce z drewna? Jak najbardziej. Oto najwyższe drewniane budynki świata

To najbardziej zakrzywiony wieżowiec na świecie. Inspiracją była zorza polarna 

Czy sztuczna inteligencja w przyszłości będzie sama projektowała budynki?

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy