Spektakularny obraz Słońca. Te szczegóły zapierają dech

Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała spektakularny obraz Słońca wykonany przez sondę Solar Orbiter. Można go obejrzeć lub pobrać w gigantycznej rozdzielczości i np. ustawić jako tapetę pulpitu w komputerze.

Piękny obraz Słońca z sondy Solar Orbiter /ESA /materiały prasowe

Już w najbliższy weekend, sonda Solar Orbiter zbliży się do Słońca na rekordowo małą odległość i wykona kolejne spektakularne obrazy, które pokażą nam naszą dzienną gwiazdę w niedostępnych dotąd szczegółach. Jeden z takich można zobaczyć na witrynie ESA (tutaj). Astronomowie wieszczą, że europejskie urządzenie niemal dotknie Słońca, gdyż zbliży się do niego na zaledwie 48 milionów kilometrów.

Tutaj warto przypomnieć, że Ziemia znajduje się ok. 150 milionów kilometrów od Słońca. Naukowcy liczą na pozyskanie niezwykle cennych danych na temat funkcjonowania pól magnetycznych i całej atmosfery najbliższej nam gwiazdy. Dzięki Solar Orbiter będziemy mogli odkryć największe jej tajemnice w ciągu najbliższych kilku lat.

Sonda Solar Orbiter odkryje tajemnice Słońca

Ta wiedza jest niezbędna do odpowiedzi na pytanie, dlaczego wyższe warstwy atmosfery Słońca są znacznie gorętsze od powierzchni oraz w jaki sposób możemy przygotować się do słonecznej apokalipsy, czyli uderzenia w Ziemię tsunami wysokoenergetycznych cząstek po potężnym wybuchu z plazmy na Słońcu. To będzie oznaczało możliwość uszkodzenia satelitów czy naziemnej infrastruktury energetycznej.

Obecnie wzrasta aktywność Słońca. Na wschodnim skraju widocznej z Ziemi tarczy gwiazdy pojawiły się duże plamy, które mogą zaowocować potężnymi rozbłyskami i koronalnymi wyrzutami materii. Astronomowie spodziewają się pojawienia się zórz polarnych na Ziemi w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Jest wielce prawdopodobne, że będziemy mogli je podziwiać również w Polsce.

Dowiedz się więcej na temat: Słońce | Solar Orbiter | Kosmos | astronomowie | Zorza polarna