5 minut wystarczy, aby wpłynąć na dziecko. Reklamy śmieciowego jedzenia
Reklamy śmieciowego jedzenia mogą znacząco wpływać na apetyt dzieci, nawet jeśli oglądają je przez zaledwie pięć minut. Osoby narażone na takie treści spożywały średnio o 130 kalorii więcej dziennie, co w skali roku daje prawie 50 tysięcy dodatkowych kalorii. To zjawisko może prowadzić do wzrostu wagi i potencjalnych problemów zdrowotnych, jak otyłość i związane z nią schorzenia.

Zaledwie pięć minut wystarczy, aby dzieci jadły więcej kalorii. Nowe badanie udowadnia, że oglądanie reklam śmieciowego jedzenia potęguje apetyt u najmłodszych.
Czy reklamy z niezdrowym jedzeniem szkodzą dzieciom?
Według ekspertów młodzi ludzie, którzy oglądają lub słuchają reklamy produktów o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych, cukru i soli, spożywają średnio o 130 kalorii więcejw ciągu dnia. Odpowiada to dwóm kromkom chleba, przeciętnemu jabłku czy małemu batonikowi. W perspektywie roku to prawie 50 tys. dodatkowych kalorii, przekładających się na około 7 kg wzrostu masy ciała.
W badaniu wzięło udział 240 dzieci w wieku od siedmiu do piętnastu lat ze szkół w Merseyside. Pokazano im przy dwóch próbach pięciominutowe reklamy niezdrowego pożywienia, a następnie reklamy niezwiązane z jedzeniem. Później obserwowano, co wybiorą jako posiłek z różnych dostępnych opcji.
Obliczono, że dzieci, będące narażone na treści reklamowe związane z niezdrowym jedzeniem, spożyły o 58 kalorii więcej w postaci przekąsek i o 73 kalorie więcej podczas lunchu niż po obejrzeniu reklam niezwiązanych z żywnością.
Zewsząd atakujące reklamy
Nie mowa tu jedynie o telewizji. Natrętne reklamy pokazują się wszędzie w internecie, gdzie przebywają dzieci i młodzież, np. na YouTube, w grach mobilnych czy mediach społecznościowych, a także na plakatach w codziennym otoczeniu. Nęcące obniżki w sklepach są umieszczane na wielkich billboardach, a wśród nich znajdują się słodycze i inne przetworzone produkty.
- To pierwsze badanie, które pokazuje, że reklama żywności skupiająca się wyłącznie na marce ma wpływ na to, co jedzą dzieci - powiedziała Emma Boyland, główna autorka badania. Dodała, że proces spożywania większej ilości kalorii następował nie tylko bezpośrednio po obejrzeniu reklamy, ale również wiele godzin później.
Otyłość u dzieci. Problem dzisiejszych czasów
Wpływ na zdrowie i nawyki żywieniowe u dzieci mają ich rodzice i otoczenie, w którym się obracają. Warto już od najmłodszych lat dawać dobry przykład, aby zadbać o ich wagę i samopoczucie.
Co wpływa na wzrost wagi? Warto unikać nieregularnych posiłków, które zwiększają tendencję do podjadania i prowadzą do wahań poziomu cukru we krwi, szczególnie jeśli są to słodycze, słodzone napoje lub wysokoprzetworzona żywność. Siedzący tryb życia połączony z niewielką aktywnością fizyczną także są ważnymi czynnikami w procesie wzrostu wagi.
Do czego prowadzi otyłość u dzieci? Może mieć wpływ nawet na skrócenie życia, powodując nie tylko fizyczne, ale i psychiczne problemy, ponieważ często dzieci z nadmierną masą ciała są krytykowane lub wyśmiewane przez rówieśników, a czasem również przez dorosłych. Od strony zdrowia fizycznego otyłość zagraża nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą typu 2, chorobami serca, zaburzeniami hormonalnymi, insulinoopornością i rozwojem innych przypadłości, które mogą prowadzić do śmierci.
Jak walczyć z otyłością u dzieci?
W Wielkiej Brytanii już 1 października 2025 roku ma wejść zakaz reklam śmieciowego jedzenia emitowanych w telewizji przed godziną 21:00.
To jednak nie wszystko, co można zrobić w tym temacie. Najważniejsza jest edukacja dzieci na temat tego, co jedzą, oraz pokazanie im, że zdrowe pożywienie nie musi być nudne czy niesmaczne. Rodzice powinni bardziej angażować się w to, co oglądają ich dzieci, zachęcając je równocześnie do spędzania czasu na świeżym powietrzu w ruchu.
Ważne jest wspieranie, a nie ośmieszanie i wpędzanie w poczucie winy. Dzieci i młodzież w wieku od 7 do 15 lat wciąż uczą się myślenia krytycznego, dlatego mogą nie do końca rozumieć, że są przez reklamy manipulowane. Wystarczy krzykliwy kolor, śmieszna scena czy wesoła muzyka, aby prezentowany produkt zapadł im w pamięć i aby kupiły go później w sklepie.