Fałszywe recenzje w internecie. Jak się przed nimi bronić?
Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki patrzymy na recenzje online, jednak nie zawsze na lepsze. Generatywne modele AI ułatwiają tworzenie fałszywych opinii, które mogą niszczyć reputację firm oraz wprowadzać konsumentów w błąd. Aby chronić się przed takimi praktykami, firmy korzystają z zaawansowanych technologicznie narzędzi, które pomagają weryfikować wiarygodność recenzji.

Wraz z rozwojem generatywnych modeli sztucznej inteligencji wzrosła liczba fałszywych recenzji online, co postawiło sprzedawców, dostawców usług oraz konsumentów w kropce. Narzędzia do generowania tekstu, które wykorzystują AI, pozwalają oszustom na szybsze i dokładniejsze tworzenie opinii, co może niszczyć cały wizerunek firmy, który często budowano latami.
Gdzie można się natknąć na fałszywe recenzje?
Pojawiają się nie tylko w popularnych branżach, jak hotelarstwo czy gastronomia, ale również w mniej ocenianych kategoriach, jak naprawy domowe.
Transparency Company zajmuje się wykrywaniem fałszywych recenzji dzięki specjalnemu oprogramowaniu. Firma poinformowała, że w połowie 2023 roku zaczęła zauważać pojawianie się recenzji generowanych przez AI na masową skalę i od tego czasu ich liczba ciągle rośnie. Z badania, w którym analizowała 73 miliony recenzji w trzech sektorach (dom, usługi prawne i medyczne), wynika, że aż 2,3 miliona recenzji zostało częściowo lub całkowicie wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.
Trzeba być również uważnym podczas wybierania aplikacji na telefony i smart TV, ponieważ pojawiające się przy nich pozytywne, fałszywe recenzje mogą nakłonić do instalacji niepożądanych programów, które mogłoby przejąć kontrolę nad urządzeniami lub ciągle wyświetlać reklamy, jak poinformowała firma DoubleVerify.
Dlaczego ludzie wystawiają fałszywe recenzje?
Przede wszystkim dla korzyści pieniężnych, na zlecenia różnych firm, ale także po prostu - dla zabawy. Nie można również wykluczyć wściekłych klientów, którzy zrobią wszystko, aby uprzykrzyć życie i działalność danej spółki.
Należy pamiętać, że za nieprawdziwe komentarze, które stanowią rodzaj zniesławienia, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Jak wykryć fałszywą recenzję?
Istnieje kilka możliwych znaków ostrzegawczych, które mogą pomóc w wykryciu nieprawdziwej opinii.
- Zbyt negatywna lub entuzjastyczna opinia może być sygnałem, że jest fałszywa.
- Powtórzona w recenzji pełna nazwa produktu lub numer modelu to kolejny potencjalny znak rozpoznawczy.
- Proste, schematyczne sformułowania i pojedyncze zdania są częste w tekstach generowanych AI.
- Jeśli opinia jest ogólna, nie zawiera konkretów ani szczegółów i brakuje im merytorycznego uzasadnienia oceny, może to być kolejna fałszywa recenzja.
- Zwróć też uwagę na konto, z którego jest wystawiona opinia. Jeśli nie ma zdjęcia profilowego, nazwa jest fikcyjna lub bardzo popularna (np. Jan Kowalski), a w jego historii recenzji widać w ostatnim czasie wiele skrajnych opinii, to z pewnością fejk.
Gdzie zgłosić fałszywą opinię?
Jeśli widzisz nieodpowiednią, fałszywą opinię lub spam w Mapach Googla, możesz je zgłosić bezpośrednio w aplikacji. Usunięte recenzje nie będą wyświetlane w wyszukiwarce ani w Mapach.