Hakerzy podszywają się pod kurierów. DHL najczęściej imitowaną marką.
Niemiecki potentat kurierski stał się w ostatnim kwartale 2021 roku najchętniej wykorzystywaną marką w działaniach phishingowych. Cyberprzestępcy upodobali sobie również firmy technologiczne, w tym marki mediów społecznościowych, takie jak WhatsApp i LinkedIn.
Publikowany co kwartał raport ekspertów bezpieczeństwa firmy Check Point Research zwraca uwagę na marki, które były najczęściej naśladowane przez przestępców podczas prób kradzieży danych osobowych lub danych do płatności. W czwartym kwartale 2021 roku na pozycji lidera najczęściej wykorzystywanych markę ulokowała się niemiecka firma kurierska DHL, która odebrała pozycję lidera Microsoftowi. Zdaniem ekspertów w okresie od października do grudnia aż 23 proc. wszystkich kampanii phishingowych w kontekście popularnych marek, wykorzystywało wizerunek DHL. Marka Microsoft pojawiała się w 20 proc. phishingowego scamu, natomiast trzecie miejsce należało do Whatsappa (11 proc.).
Raport za IV kwartał roku podkreśla również trend, który pojawił się w III kwartale: media społecznościowe są coraz częściej wykorzystywane w kampaniach phishingowych. Co prawda Facebook wypadł z pierwszej dziesiątki rankingu, jednak WhatsApp przesunął się z 6. na 3. pozycję, odpowiadając obecnie za 11 proc. wszystkich prób phishingu. LinkedIn przesunął się z 8. na 5. pozycję i był wykorzystywany w 8 proc. wszystkich ataków phishingowych.
Top 10 najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych:
1. DHL (23%)
2. Microsoft (20%)
3. WhatsApp (11%)
4. Google (10%)
5. LinkedIn (8%)
6. Amazon (4%)
7. FedEx (3%)
8. Roblox (3%)
9. Paypal (2%)
10. Apple (2%)