Ukraiński helikopter rozbił się pod Kijowem. To Eurocopter Super Puma

W katastrofie helikoptera Eurocopter Super Puma, która miała miejsce pod Kijowem, zginęło 18 osób, w tym szef MSW Denys Monastyrski oraz kierownictwo resortu. Pasażerowie mieli lecieć na front.

Śmigłowiec Eurocopter Super Puma, który przewoził kierownictwo MSW, rozbił się w Browarach w obwodzie kijowskim, zginęło 18 osób. Jak poinformował zastępca szefa biura prezydenta Ukrainy Kyryło Tymoszenko, obecnie trwają analizy okoliczności zdarzenia. W maszynie leciało w sumie dziewięć osób. Tymoszenko również powiedział dla lokalnej telewizji, że śmigłowiec leciał w obszar, gdzie obecnie trwają walki.

CZYTAJ WIĘCEJ o katastrofie śmigłowca pod Kijowem.

Reklama

Śmigłowiec Eurocopter EC225 Super Puma

Eurocopter Super Puma jest dwusilnikowym śmigłowcem transportowym dalekiego zasięgu, który produkowany był przez francuską firmę Aérospatiale, a później przez Eurocopter Group. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1980 roku, zaś model EC225 został wprowadzony do użytkowania w 2004 roku. Maszyny osiągają prędkość przelotową około 270 km/h, a wznoszenie maksymalne w locie pionowym wynosi 520 m/min. Helikopter potrafi się wznieść na pułap 5 900 m i może pokonać 857 km na pełnym zbiorniku paliwa, przy długości lotu prawie 5 godzin. Masa startowa maszyny wynosi 11 000 kg.

Eurocopter Super Puma może przewozić do 24 pasażerów wraz z dwoma członkami załogi i stewardessą. Maszyna ma wmontowany system automatycznej identyfikacji, system unikania kolizji TCAS II, specjalistyczny system podejścia oraz system przeciwoblodzeniowy, by umożliwić maszynom działanie w bardzo zimnym klimacie.

Śmigłowiec napędzany jest dwoma silnikami turbowałowymi Turbomeca Makila 2A1, które są zamontowane nad kabiną i posiadają system cyfrowego sterowania silnikiem FADEC. Ma on zapewniać wysoką niezawodność. Ponadto w przypadku awarii FADEC uruchamia się dodatkowy system zapasowy.

Elementem bezpieczeństwa głównej skrzyni biegów samolotu (MGB) jest specjalny podsystem rozpylania oleju. W przypadku wystąpienia nadmiernej prędkości obrotowej silnik wykorzystuje system "zrzucania łopatek", który zapewnia integralność silnika. Ponadto helikopter posiada samouszczelniające się zbiorniki paliwa. W nowoczesnym kokpicie znajdują się wyświetlacze ciekłokrystaliczne z aktywną matrycą.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy zakupiło 21 maszyn w wersji cywilnej, a dostawy rozpoczęły się w 2018 roku. Do tej pory odnotowano cztery poważne wypadki związane z Eurocopterem Super Puma w latach od 2009 do 2016 roku. Przyczynami trzech katastrof były awarie maszyny, które obejmowały m.in. awarię układu smarowania głównej skrzyni biegów, pęknięcia w pionowym wale przekładni stożkowej, czy awarię pomp olejowych. Jeden wypadek był spowodowany przez błąd załogi.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: katastrofa lotnicza | Ukraina | śmigłowiec
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy