Komercyjne loty w kosmos za jedyne 60 000 dol.?
W Europie pojawiła się nowa firma, której celem będzie przeprowadzanie załogowych lotów suborbitalnych z turystami na pokładzie. Firma SHIPinSPACE otrzymała ostatnio niemal 8 mln dolarów dofinansowania na wstępne prace.
Europejski start-up SHIPinSPACE założony został przez trzech doświadczonych inżynierów mających za sobą ciekawą karierę w przemyśle kosmicznym. Firma zamierza oferować załogowe loty suborbitalne na pokładzie dużego statku wielokrotnego użytku, który startować miałby pionowo niczym rakieta, natomiast lądowanie odbywać by się miało na pasie lotniska dzięki skrzydłom i konstrukcji podwozia.
Istniejący na razie na wizualizacjach komputerowych statek suborbitalny miałby zabierać w podróż od 48 do 96 pasażerów, z których każdy zapłaciłby około 60 tys. dolarów za swoje miejsce. Warto pamiętać, że bilet na lot samolotem suborbitalnym Lynx firmy XCOR ma kosztować 95 tys. dolarów, natomiast na lot samolotem SpaceShipTwo firmy Virgin Galactic 250 tys. dolarów. Oczywiście ostatnia propozycja jest na tę chwilę najbardziej wiarygodna z uwagi na zbliżające się już ku końcowi testy konstrukcji rakietoplanu.
Na tę chwilę projekt firmy SHIPinSPACE wydaje się być nazbyt ambitny ze względu na skalę oraz mocno optymistyczne założenia konstruktorów (przejęcie 90 proc. udziałów w tym sektorze rynku). Tym niemniej warto będzie śledzić rozwój tego projektu, na który jego właściciele wyłożyli już 250 tys. dolarów własnych środków. Z kolei brytyjska firma Black Star Global Enterprises UK Ltd. zapowiedziała dofinansowanie rozwoju tego projektu kwotą w wysokości 7,78 mln dolarów.
Pasażerowie statku SHIPinSPACE odbywać będą lot w mieszczących po 4 osoby kapsułach z własnymi oknami, co zilustrowane zostało na grafikach załączonych do tego artykułu. Statek ma odbywać lot automatycznie. W razie sytuacji awaryjnej ma dojść do separacji osłony aerodynamicznej, uwolnienia kapsuł oraz ich późniejszego lądowania na własnych spadochronach.
Zgodnie z przewidywaniami po obecnym, wstępnym etapie, przejście do poziomu kwalifikacyjnego wymagać będzie następnej transzy funduszy (250-350 mln dolarów).
Źródło informacji (SHIPinSPACE)
Maciej Mickiewicz