Astronomowie odnaleźli gwiazdę bombardującą planetę

Przy użyciu Teleskopu Kosmicznego Chandra grupa astronomów dostrzegła bardzo ciekawe zjawisko. Znajdująca się około 880 lat świetlnych od nas gwiazda CoRoT-2a niemalże rozrywa orbitującą wokół niej planetę za pomocą niezwykle silnego promieniowania rentgenowskiego.

Planeta CoRoT-2b znajduje się w odległości około 4.5 miliona kilometrów od swojej gwiazdy, co wynosi zaledwie 3% odległości Ziemi od Słońca. Gwiazda CoRoT-2a w ciągu sekundy wyrzuca w kierunku planety około 5 milionów ton materii przy użyciu niezwykle silnych promieni rentgenowskich.

Po lewej widać faktyczne zdjęcie zjawiska. Wyraźny, różowy punkt to CoRoT-2a, natomiast ten mniejszy zaraz pod nim (i trochę na prawo) to bombardowana planeta. Po prawej stronie wizja artysty.

Co ciekawe - sama planeta może być winna takiemu stanowi rzeczy. Przez to bowiem, że znajduje się ona tak blisko gwiazdy - obraca się ona wokół niej bardzo szybko, przez co zwiększa jej aktywność magnetyczną, a zatem też siłę promieniowania X.

Odkrycie to pokazuje tylko, w jak bardzo ekstremalnych warunkach mogą istnieć egzoplanety - o których odkryciu tak ochoczo donoszą ostatnio naukowcy, i z którymi wiążą tak duże nadzieje na zamieszkanie. Możliwe więc, że naprawdę planet takich jak Ziemia w całym przeogromnym Wszechświecie nie znajdziemy tak wiele.