Hubble odkrył 18 galaktyk karłowatych

Kosmiczny Teleskop Hubblea uwiecznił 18 nowych małych galaktyk, które powstały 9 miliardów lat temu. Wchodzą one w skład większej grupy tzw. galaktyk karłowatych, najczęstszego typu galaktyk w kosmosie.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a uwiecznił 18 nowych małych galaktyk, które powstały 9 miliardów lat temu. Wchodzą one w skład większej grupy tzw. galaktyk karłowatych, najczęstszego typu galaktyk w kosmosie.

Dzięki trzem kosmicznym teleskopom należącym do NASA (Hubble'owi, Spitzer'owi i Chandrze) udało się odkryć 69 nowych galaktyk karłowatych.

18 z nich po raz pierwszy uwiecznił Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Galaktyki karłowate są najczęstszym typem galaktyk we Wszechświecie.

Nowoodkryte obiekty narodziły się 9 miliardów lat temu i od tego czasu były widoczne w tym samym miejscu. Jak więc to możliwe, że bystre oko Hubble'a wcześniej ich nie widziało?

Ponieważ naukowcy nie szukali tych galaktyk. Ich uwagę przykuł jednak obłok je otaczający, tak jasny, jak neon. Badaczy zaciekawiły kolory jakimi mienią się galaktyki.

Niektóre wcześniejsze teorie dotyczące tych obiektów ostatnio zostały zrewidowane, ponieważ okazało się, że rozwój gwiazd je budujących, był bardzo szybki. Wcześniej sądzono, że jest bardzo powolny i trwa miliardy lat.

Galaktyki karłowate zaczęły powstawać już 4-5 miliardów lat po Wielkim Wybuchu i w momencie w którym je obserwujemy były już rozwinięte. Ostateczne rozwianie tajemnic galaktyk karłowatych nastąpi po rozpoczęciu pracy przez Kosmiczny Teleskop Webb'a, mniej więcej pod koniec tej dekady.