W Tevatronie odkryto ślady boskiej cząstki

Bozon Higgsa, czyli tak zwana boska cząstka, jest od dłuższego czasu na celowniku fizyków z prostego względu - może ona wyjaśnić skąd pozostałe cząstki elementarne we Wszechświecie czerpią swą masę. Tym razem to naukowcy z amerykańskiego akceleratora Tevatron donoszą o odkryciu śladów nieuchwytnej cząstki.

Bozon Higgsa, czyli tak zwana boska cząstka, jest od dłuższego czasu na celowniku fizyków z prostego względu - może ona wyjaśnić skąd pozostałe cząstki elementarne we Wszechświecie czerpią swą masę. Tym razem to naukowcy z amerykańskiego akceleratora Tevatron donoszą o odkryciu śladów nieuchwytnej cząstki.

Bozony Higgsa są jedynym brakującym ogniwem rządzącego obecnie światem fizyki Modelu Standardowego, który opisuje wszystkie znane cząsteczki i siły, za wyjątkiem siły grawitacji. Zgodnie z Modelem Standardowym to właśnie bozony Higgsa nadają masę pozostałym cząstkom – kwarkom i leptonom.

Zaznacza się, że póki co, najnowsze odkrycie Amerykanów z Fermilab samo w sobie nie jest wystarczające, aby uzyskać miano "odkrycia", lecz ładnie komponuje się ono z .

Gordon Kane, teoretyczny fizyk z Uniwersytetu Stanowego Michigan twierdzi, że odkrycie to nie przekonuje go o istnieniu bozonu Higgsa, gdyż już wcześniej był on przekonany co do tego faktu. Jednak być może będzie ono w stanie przekonać większą część sceptyków.

W mieszczącym się w laboratorium Fermilab, w Batavii w stanie Illinois Tevatronie naukowcy zderzają ze sobą z ogromną prędkością protony i antyprotony, dzięki czemu udaje im się podejrzeć cząstki elementarne, których raczej nie zauważymy w naturze. Dwa detektory - CDF oraz D0 - wypatrzyły ostatnio wśród tych cząstek całą masę potencjalnych kandydatów na bozon Higgsa. Obecnie oczekują one na potwierdzenie w bardziej dokładnych obserwacjach.

Naukowcom tak ciężko odnaleźć bozony Higgsa ze względu na to, że ich masa, a co za tym idzie – energia konieczna do ich wytworzenia nie jest znana. Dodatkowo są one wysoce niestabilne i szybko znikają w chmurze innych, bardziej popularnych cząsteczek, które dobrze maskują ich obecność.

Bozon Higgsa jest o tyle istotny, że może on wyjaśnić skąd we Wszechświecie bierze się masa. Jest on fizyczną manifestacją odkrytego w 1964 roku pola Higgsa. Poprzez tak zwany mechanizm Higgsa polegający na sprzężeniu kwantowych pól materii właśnie z tym polem cząstki takie jak kwarki i leptony nabierają masy, podczas gdy inne takie jak fotony nie.

Źródła: , sciencemag