Bluesky rzuca rękawice X. Wygląda jak dawny Twitter
Bluesky to stosunkowo nowy serwis społecznościowy, który wystartował na początku 2024 roku. Od tamtego momentu, platforma zgromadziła około 21 mln zarejestrowanych użytkowników. Bluesky może stać się alternatywą dla serwisu X (dawny Twitter), co jest widoczne już teraz – wielu dziennikarzy czy polityków przenosi się właśnie tam.
Spis treści:
Co to jest Bluesky?
Bluesky to platforma, której interfejs do złudzenia przypomina ten z dawnego Twittera. Serwis społecznościowy działa w oparciu o technologię AT Protocol (Authenticated Transfer Protocol), która sprawia, że jest on zdecentralizowany (funkcjonuje na wielu serwerach i nie ma jednego operatora).
Główną funkcją Bluesky jest mikroblogowanie – użytkownicy mogą udostępniać krótkie wiadomości tekstowe, obrazy i wideo. Posty można lajkować, komentować czy podawać dalej. Jedną z funkcjonalności, które odróżnia Bluesky od serwisu X jest system "feedów", czyli strumieni treści, które zawierają tematyczne posty. Użytkownicy mogą obserwować ulubione feedy, przełączać się między nimi, dodawać je do ignorowanych, a nawet tworzyć własne.
Warto wspomnieć, że Bluesky powstał w 2019 roku jako inicjatywa badawcza Twittera. Sprawdzano wówczas możliwości związane z decentralizowaniem serwisu. W 2021 roku projekt przeistoczył się w niezależną firmę o nazwie "Bluesky Social". Po przejęciu przez Elona Muska, Twitter zerwał z "Bluesky Social" wszelkie powiązania prawne i finansowe.
Dlaczego wszyscy przenoszą się do Bluesky?
Bluesky zaczyna cieszyć się coraz większą popularnością. Napływ nowych użytkowników był widoczny szczególnie po wygranej Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich. Na platformie z niebieskim motylkiem w logo pojawiło się mnóstwo celebrytów i aktorów, takich jak Ryan Reynolds, Barbra Streisand, Arnold Schwarzenegger czy Ben Stiller. Dołączyli do nich również polscy politycy – o założeniu konta w Bluesky poinformował między innymi premier Donald Tusk, Radosław Sikorski czy Rafał Trzaskowski.
Dlaczego wiele osób porzuca X na rzecz Bluesky? Po przejęciu platformy przez Elona Muska, zostały wdrożone pewne zmiany, które mogły spowodować wzrost treści zawierających dezinformacje, radykalizmy czy teorie spiskowe. Niedawno głośno było o decyzji "The Guardian"– popularny dziennik postanowił nie publikować już treści na portalu należącym do Muska. Co więcej, serwis X został określony przez nich "toksyczną platformą medialną". W ślady za brytyjskim "The Guardian" poszła hiszpańska "La Vanguardia".
Warto jednak podkreślić, że zasięg należącego do Elona Muska serwisu X nadal obejmuje kilkaset milionów użytkowników. Z kolei platforma Bluesky zgromadziła około 21 mln userów. Trzeba jednak przyznać, że konkurent X-a powoli rośnie w siłę.
Jak założyć konto w Bluesky?
Korzystanie z serwisu jest całkowicie bezpłatne. Żeby założyć konto w Bluesky, trzeba pobrać aplikację z Google Play lub App Store. Można to również zrobić za pośrednictwem strony internetowej https://bsky.app/.
Założenie profilu nie jest zbyt skomplikowane – należy podać swój adres e-mail, a także utworzyć hasło. Niezbędne okaże się również ustawienie nazwy użytkownika oraz wyświetlanej nazwy. Użytkownik może również personalizować swoje konto, na przykład poprzez dodanie zdjęcia profilowego czy opisu.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!