X traci użytkowników. Nowy serwis zyskuje milion kont w ciągu jednego dnia

Użytkownicy serwisu X są coraz bardziej sfrustrowani i szukają alternatywnego miejsca w sieci. Sytuację wykorzystała platforma Bluesky, która w ciągu kilku miesięcy zyskała miliony użytkowników. W ubiegłym tygodniu tylko jednego dnia zarejestrowano milion nowych kont.

Serwis X traci użytkoników. Miliony osób przechodzą do Bluesky
Serwis X traci użytkoników. Miliony osób przechodzą do BlueskyVuk Valcic/ZUMA Press Wire/Shutt/Rex Features/Evan Vucci/Associated PressEast News

Media społecznościowe na stałe weszły do naszego życia. Są podstawowym elementem prowadzenia biznesu, promocji marki osobistej, a także zwykłego obiegu informacji. Choć możemy wyróżnić kilka znanych serwisów, jak Facebook, Instagram, TikTok, czy Twitter przekształcony przez Elona Muska na X, to rynek nie jest zamknięty i wciąż może przyjąć nowych graczy. Zwłaszcza jeśli sfrustrowani użytkownicy jednego medium chcą znaleźć alternatywę.

Twitter był przez dłuższy czas uważany za istotne źródło informacji, używany przez media, osoby ze świata polityki, biznesu, celebrytów, gwiazdy estrady. Zawirowania wokół niego zaczęły się w momencie przejęcia przez znanego miliardera, twórcę Tesli i SpaceX - Elona Muska, który przemianował go na X. Już wtedy spadła na serwis lawina krytyki i wielu użytkowników zaczęło usuwać konta.

Miliony użytkowników opuszczają X. Zyskuje Bluesky

13 listopada 2024 r. The Guardian poinformował, że zaprzestają publikowanie w serwisie, ponieważ "X jest toksyczną platformą medialną". Dzień później podobną wiadomość przekazał hiszpański La Vanguardia, pisząc, że "od czasu przybycia Elona Muska, X jest wypełniony toksycznymi i dezorientującymi treściami w coraz bardziej przytłaczający sposób".

Wydaje się, że kroplą, która przelała szalę goryczy (przynajmniej na rynku amerykańskim), stały się wybory i poparcie Muska udzielone Donaldowi Trumpowi. Sytuację wykorzystał serwis Bluesky, który dzięki temu w ciągu zaledwie jednego dnia zyskał 1 milion użytkowników. Oczywiście pochwalił się tym... w serwisie X.

W niedzielę 17 listopada serwis chwalił się kolejnymi rekordami popularności informując, że jest już ponad 18 milionów użytkowników Bluesky.

Bluesky jest serwisem społecznościowym, który powstał w 2019 r. jako inicjatywa badawcza na Twitterze, kierowana przez ówczesnego CEO Jacka Dorseya. Jej celem było zbadanie zdecentralizowania platformy. W 2021 r. jako szefową projektu zatrudniono Lantian "Jay" Graber. Po przejęciu Twittera przez Elona Muska, Twitter zerwał wszelkie powiązania prawne i finansowe z Bluesky Social, co doprowadziło do szybkiego rozwoju aplikacji społecznościowej Bluesky. W lutym uruchomiono wersję beta, która umożliwiała rejestrację wyłącznie na zaproszenie (pamiętacie pierwsze czasy serwisu Grono?). W lutym 2024 r. otwarto rejestrację dla wszystkich.

Czy stosunkowo świeża platforma zyska równie szybko także polskich użytkowników? Pierwsi chętni już się pojawiają. W sobotę 16 listopada b.r. w godzinach popołudniowych o nowym koncie na Bluesky poinformował Donald Tusk. - Słyszałem, że jest Was coraz więcej na tej drugiej aplikacji. Od dziś jestem też na Bluesky - napisał premier.

Wizualnie Bluesky nie różni się znacznie od Twittera/X, co zapewne jest dodatkowym atutem dla wszystkich, którzy chcą przenieść się na nową platformę. Różnicę widać przede wszystkim od strony technicznej - nie ma algorytmu promującego treści, nie znajdziemy tam hashtagów i opcji przesyłania bezpośrednich wiadomości.

Użytkowników zyskuje także należący do Meta (właściciela Facebooka) Threads. Firma przekazała, że od początku listopada liczba użytkowników Threads wzrosła o ponad 15 mln, do 290 mln. Ostatnie zmiany mają go nieco upodobnić do X i odróżnić od Facebooka.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Czy sztuczna inteligencja jest niebezpieczna?PolsatPolsat
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas