Gdyby YouTube był telewizją, byłby bogatą telewizją

Od kilku lat mówi się, że YouTube chce zastąpić telewizję. Na razie te proroctwa nie chcą się spełnić, ale jedno jest pewne: YouTube nie byłby pariasem wśród stacji telewizyjnych. Już teraz dochodami dogania największe z nich.

YouTube zarabia rocznie miliardy dolarów
YouTube zarabia rocznie miliardy dolarówAFP

Pomimo licznych drobnych kroczków poczynionych przez YouTube, na razie jakoś telewizją nie jest. Jest zarabiającym miliardy serwisem, w którym ludzie oglądają filmy, czasem profesjonalne, czasem amatorskie, w większości króciutkie i mające niewiele wspólnego z ofertą "prawdziwej telewizji".

Business Insider zrobił ciekawą rzecz: porównał prognozowane dochody YouTube za rok 2014 z dochodami największych amerykańskich telewizji. Z szacunków eMarketera wynika, że YT będzie miał w tym roku dochody rzędu 5,6 mld dol. To wzrost o 51 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Są to naprawdę konkretne pieniądze w stosunku do największych telewizji. Przykładowo AMC Networks, właściciel takich stacji jak AMC (w której rekordy bije "The Walking Dead") czy Sundance Channel, zarobi w tym roku jakieś 1,6 mld dol. Kablówkowy gigant ESPN będzie mieć dochody rzędu 10 mld dol. NBC - 15,2 mld dol.

YouTube nie ma się czego wstydzić: gra w tej samej lidze co najwięksi gracze rynku telewizyjnego. To coś niesamowitego, w końcu mówimy o serwisie internetowym, który powstał osiem lat temu. Po drugiej stronie zaś mamy gigantów, firmy od dekad rządzące umysłami Amerykanów.

Powiedzieć, że media w XXI wieku się zmieniły, to nie powiedzieć nic. Niewiele też zmieniają analizy mówiące, że za kilka lat YouTube może zarabiać nawet 20 mld dol. (czyli więcej niż stacje TV).

Wiemy też, że na YouTube w tym roku najważniejsza była wojna o komentarze. To, że kanały wyglądają dużo fajniej, nie zajmowało użytkowników tak bardzo, jak zmuszanie ich do komentowania pod nazwiskiem, przy użyciu konta Google+. I nic dziwnego: to taka prosta, przyziemna sprawa, która dotknęła nie tylko komentujących, ale też właścicieli kanałów.

Gigantyczne pieniądze nic nie zmieniają - YouTube telewizją nie jest. Ale ponoć nie ma problemu, którego z pomocą pieniędzy nie dałoby się rozwiązać.

Marta Wawrzyn

gadżetomania.pl

Gadżetomania.pl
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas