Jak bezpiecznie kupować w internecie
Zakupy w internecie są wygodne. Bywa, że tańsze niż w zwykłym sklepie. Są też równie bezpieczne, jak wizyta w supermarkecie, ale pod warunkiem, że będziemy przestrzegać kilku prostych zasad.
W Polsce nikt nie dysponuje tego rodzaju danymi. Niemniej na forach internetowych regularnie pojawiają się opisy niezrealizowanych zamówień, kłopotów ze zwrotem towaru lub brakiem możliwości kontaktu z obsługą sklepu on-line. Według wielu internautów osoby, które padły ofiarą "trefnych" e-sklepów same nie pozostają bez winy. Zdaniem forumowiczów kierowanie się głównie najniższą ceną to wręcz prośba o kłopoty. Trudno się z tym nie zgodzić, choć należałoby do tego dodać kilka prostych sposobów na udane zakupy w sieci.
E-zakupowe abecadło
Nawykiem każdego klienta sklepu on-line powinno stać się zwrócenie uwagi, czy sprzedawca zamieścił swoje pełne dane (adres, telefon, e-mail, numery REGON i NIP). Należy zdecydowanie unikać dostawców, którzy podają na przykład wyłącznie numer skrytki pocztowej. Porządny sklep musi mieć również regulamin zakupów. Warto uważnie go przeczytać i sprawdzić, czy jasno określono zasady zakupu i zwrotu produktów. W razie wątpliwości, należy zadzwonić do sprzedawcy i zażądać dokładnych informacji. Znane, markowe sklepy internetowe mają specjalne infolinie dla klientów, pod które można telefonować nawet do późnych godzin wieczornych.
Przy okazji wizyty w e-sklepie sprawdźmy, od jak dawna działa (taka informacja również powinna być na jego stronie), a także przejrzyjmy opinie internautów na jego temat. Najlepiej szukać wpisów na stronie sklepu (jeśli sprzedawca nie dopuszcza możliwości zamieszczania komentarzy, nie świadczy to o nim dobrze) oraz w wyszukiwarkach produktów, np. Ceneo czy Skapiec. Najbezpieczniej robić zakupy w placówkach, które działają na rynku od dłuższego czasu i mają ustaloną renomę. Niektóre polskie sklepy internetowe działają już od kilkunastu lat. Prawdopodobnie najstarszym z aktualnie funkcjonujących jest sklep Komputronik, który wystartował w styczniu 1998 roku. - Zakupy w internecie są równie bezpieczne, jak te robione w tradycyjnych placówkach. W Polsce nie brakuje e-sklepów, które działają nawet po kilkanaście lat i realizują po kilkaset tysięcy przesyłek rocznie. To nie są jakieś przypadkowe placówki handlowe, ale przedsiębiorstwa oparte o solidne podstawy biznesowe - komentuje Piotr Zieliński, kierownik sklepu internetowego Komputronik.pl.
Uwaga na okazje!
Realna alternatywa
Warto również zwrócić uwagę, czy sprzedawca handlujący w internecie ma sklep albo sklepy "w realu". Dobrze jest, gdy mamy do czynienia z siecią handlową, która jest obecna nie tylko w sieci, ale także pod postacią tradycyjnych placówek. To niemal pewny dowód na to, że mamy do czynienia ze stabilnym biznesem. W razie problemów sprzedawca nie rozpłynie się nagle w wirtualnym świecie. Jeśli jest to rozbudowana sieć placówek, obecna w różnych częściach kraju, istnieje spora szansa, że blisko naszego miejsca zamieszkania znajdziemy sklep, w którym można sprawdzić i odebrać towar, poradzić się czy przyjść z ewentualną reklamacją. Niestety, w Polsce jest bardzo niewiele sklepów internetowych, które prowadzą również sieć tradycyjnych salonów.
Chroń swoją kartę
W e-sklepie za wybrany towar można zwykle zapłacić na trzy sposoby: gotówką przy odbiorze, przelewem albo kartą na stronie internetowej. Ta ostatnia forma płatności jest najszybsza i najwygodniejsza, jednak nie jest najpopularniejsza wśród internautów.
E-przelew to równie szybka formą płatności, jak zapłata kartą. Aby upewnić się, czy taka transakcja jest bezpieczna, sprawdź, czy sklep zamieścił informację (np. w regulaminie), jak koduje się dane i w jaki sposób realizowane są elektroniczne płatności. Jeśli brakuje takich danych, lepiej zrezygnować z zakupów. Najlepiej, gdy transmisja poufnych informacji (np. numeru karty, danych potrzebnych do zrealizowania elektronicznego przelewu), które wpisujemy na stronę internetową, odbywa się za pośrednictwem protokołu SSL EV - Extended Validation Secure Sockets Layer. W przypadku kart Visa transakcja może być dodatkowo zabezpieczana w technologii 3D-Secure. Polega na weryfikacji tożsamości przy pomocy specjalnego hasła. Oczywiście im więcej zabezpieczeń, tym lepiej.
Dobry agent to podstawa
Ważna sprawa: warto upewnić się w regulaminie sklepu, czy transakcja odbywa się przy udziale agenta rozliczeniowego. Agentem rozliczeniowym nazywa się instytucję finansową, która musi uzyskać zgodę prezesa NBP na prowadzenie rozliczeń w transakcjach elektronicznych, a potem jest nadzorowana przez bank centralny. Płatność elektroniczna poprzez agenta rozliczeniowego przebiega w taki sposób, że po dokonaniu wyboru produktów klient zostaje przeniesiony na stronę partnera serwisu, np. banku. W ten sposób sprzedawca nie pozna wrażliwych danych klienta. Są dobrze chronione w wyspecjalizowanej instytucji. Najlepiej, gdy udziela ona gwarancji charge back, która polega na przejęciu odpowiedzialności finansowej za transakcje z użyciem kradzionych albo utraconych kart.