Naukowcy znaleźli dziwne struktury. Powstają nad naszymi głowami

NASA w jednej z warstw ziemskiej atmosfery zauważyła zaskakujące struktury w kształcie liter X i C. Astronomowie uważają to za jedno z najdziwniejszych zjawisk, które może mieć negatywny wpływ na naszą planetę.

Jeden z satelitów NASA zauważył dziwne struktury podczas badania jonosfery. To naelektryzowany fragment atmosfery Ziemi, dzięki któremu możemy przesyłać sygnały radiowe na duże odległości. Sama jonosfera jest naelektryzowana dzięki promieniom słonecznym, które uderzając w atmosferę, odrywają elektrony od atomów i cząsteczek, tworząc plazmę.

Jonosfera jest od lat obiektem badań astronomów. Obecnie NASA analizuje się przez misję satelitarną GOLD, który miał wykryć jej różne anomalie i zmiany, które w występują w trakcie całej doby. Jednak tego co przyniosły, nikt się nie spodziewał. Wspomniana satelita pokazała, że w jonosferze widoczne zmiany tworzą trudne do wytłumacznia kształty X i C. Te obserwacje wzbudziły wśród astronomów duże zaskoczenie.

Dziwne struktury w ziemskiej atmosferze

Podobne kształty w jonosferze astronomowie obserwują już od wielu lat. Powstają, gdy przy zmianie nasłonecznienia na grzbietach cząsteczek jonosfery pojawiają się pęcherzyki o niskiej gęstości, które mogą zakłócać sygnał radiowy czy satelitarny. Czasem na pojawianie się takich pęcherzyków wpływają nagłe wydarzenia jak burze słoneczne, czy wybuchy wulkanów. Pęcherzyki w jonosferze widać właśnie w postaci struktur przypominających literę X.

Jednak teraz znaki w kształcie X w jonosferze zaobserwowano przy standardowym poziomie nasłonecznienia, gdy nie było też dodatkowych zakłóceń. Nie było więc znanych powodów powstania tych struktur. Ponadto zaobserwowano znaki w kształcie litery C, układające się bardzo blisko siebie. Czegoś takiego wcześniej nie widziano i sami astronomowie twierdzą, że to niezwykle dziwne zjawiska.

Możliwe wytłumaczenia

Naukowcy jednak już znaleźli poszlaki, dlaczego w jonosferze zaobserwowali struktury w kształcie liter X i C. Kształty X mogą wskazywać, że poprzednie założenia o ich powstawaniu przez zaburzenia słoneczne i wulkaniczne są błędne. Zamiast tego, odpowiadać za nie mają bardziej zaburzenia z niższych warstw atmosfery. To właśnie one mogły wywołać pojawienie się struktur w jonosferze, przy dość "spokojnych" warunkach. Litery C mogły natomiast powstać przez podmuchy wiatru, które zakrzywiły formujące się pęcherzyki. Część z kształtów odpowiada kierunkom podmuchów, które zostały zebrane przez miejscowe stacje meteorologiczne.

Niemniej te wytłumaczenia są tylko teoriami, które potrzebują badań, aby je potwierdzić. De facto więc na ten moment naukowcy nie mogą na 100 proc. powiedzieć, dlaczego nagle w jonosferze doprowadziło do pojawienia się pęcherzyków, które formują się w kształt liter X i C. Dlatego dokładniejsze zbadanie tych zjawisk jest priorytetem astronomów. Zakłócenia wywoływane przez takie pęcherzyki mogą bowiem prowadzić do silnych zakłóceń lub nawet zerwania sygnałów radiowych i satelitarnych w regionach, gdzie się formują.

Badania opublikowano w czasopiśmie Journal of Geophysical Research: Space Physics