Niezwykłe zdjęcie z Teleskopu Hubble'a. To kosmiczna iluzja?

Nowe zdjęcie z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, które przedstawia galaktykę NGC 4753, jest uznawane za jej najostrzejszy i najdokładniejszy obraz w historii. Naukowcy sugerują, że wyjątkowy wygląd galaktyki może wiązać się z iluzją optyczną.

Nietuzinkowy wygląd galaktyki może być niejako iluzją optyczną. /ESA/Hubble, NASA /materiał zewnętrzny

NGC 4753 to galaktyka soczewkowata, która znajduje się w gwiazdozbiorze Panny, ok. 60 milionów lat świetlnych od Ziemi. Odkrył ją w 1784 roku astronom William Herschel. Choć znana jest od dawna, wciąż fascynuje naukowców. Jednym z powodów jest jej niesamowity kształt.

Najnowsze, niezwykłe zdjęcie wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a, ukazuje coś, co jak sugerują naukowcy - "może być jednym z największych złudzeń optycznych w bliskim wszechświecie".

NGC 4753 ma unikalny kształt. Czy jednak rzeczywiście jest tak niezwykła?

W minionym tygodniu opublikowane zostało kolejne Zdjęcie Tygodnia z Teleskopu Hubble'a. To właśnie ta fotografia ukazuje spektakularne ujęcie unikalnie wyglądającej galaktyki soczewkowatej NGC 4753. Struktura przypomina zarzuconą w kosmosie sieć, w którą coś się schwytało. Jak podała Europejska Agencja Kosmiczna, obraz jest "najostrzejszym jak dotąd zdjęciem obiektu, ukazującym niesamowitą zdolność rozdzielczą Hubble'a i umiejętność odkrywania złożonych struktur pyłowych".

Badania nad tym obiektem trwają od lat. Ustalono, że galaktyka ta prawdopodobnie powstała w wyniku połączenia dwóch różnego rodzaju galaktyk ok. 1,3 mld lat temu, a ciekawie ułożone wokół jej centrum pasma pyłu mogą być pamiątką po tym zderzeniu. Ich obecność sprawia, że galaktyka wygląda tak niestandardowo. Jak jednak sugerują badacze, unikalny wygląd NGC 4753 może też niejako wynikać ze złudzenia optycznego.

Zdjęcie z Teleskopu Hubble'a. Czy to kosmiczna iluzja optyczna?

Naukowcy stwierdzili, że nieprzeciętny wygląd NGC 4753 może być spowodowany po prostu naszym sposobem patrzenia na nią. Jak podaje "Live Science", zgodnie z ustaleniami National Science Foundation, jeśli spojrzy się na tę formację bezpośrednio od góry, to może ona wyglądać jak... galaktyka spiralna.

NOIRLab przygotował model NGC 4753 widziany z różnych stron. "Mimo że galaktyki podobne do NGC 4753 mogą wcale nie być rzadkie, to tylko niektóre orientacje pozwalają w tym przypadku na łatwą identyfikację silnie skręconego dysku", podano w komentarzu do wizualizacji.

Badania nad tworzeniem się galaktyk soczewkowatych

Wcześniej w tym roku, po styczniowej publikacji zdjęcia galaktyki z teleskopu Gemini South, Tom Steiman-Cameron, naukowiec badający w przeszłości NGC 4753 również powiedział, że można przyjąć, iż gdyby spojrzeć na tę galaktykę od góry, wyglądałaby jak dowolna galaktyka spiralna, podaje "Astronomy".

Natomiast jak zaznaczyła Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), NGC 4753 ze względu na swoje właściwości daje astronomom możliwość badania różnych teorii dotyczących formowania się galaktyk soczewkowatych. Z oświadczenia ESA wynika też, że galaktyka ta była w przeszłości gospodarzem dwóch supernowych typu la.

Źródła: "Astronomy", ESA, "Live Science", NOIRLab.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Kosmiczny Teleskop Hubble'a | ESA