14 metrów średnicy i 5 km długości. Największy taki tunel w Polsce
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego trwa. Jednym z elementów całej inwestycji jest budowa gigantycznego tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Będzie miał niemal 5 kilometrów długości.
Centralny Port Komunikacyjny to prawdopodobnie obecnie najbardziej kontrowersyjna inwestycja w Polsce. Obawy budzi nie tylko sama idea tak ogromnego portu i konieczność przesiedlenia wielu mieszkańców, ale także połączenia kolejowe, które pomijają miasta, które miały nadzieję na inwestycje kolejowe, ponieważ od lat borykają się z wykluczeniem komunikacyjnym. Jednym z nich jest choćby Gorzów Wielkopolski, jedna z dwóch stolic województwa lubuskiego, o czym mogliście przeczytać w Geek Weeku.
Postawiono natomiast na budowę linii "Y", czyli trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Ma ona zapewnić realizację programu 100-minutowej Polski, w której w zasadzie wybrane lokalizacje będą cieszyły się szybkim dojazdem do stolicy.
Jednym z elementów tego programu jest budowa gigantycznego tunelu w rejonie Łodzi Fabrycznej. Jak przekazuje spółka w komunikacie, będzie to trzeci i największy kontrakt na roboty budowlane dotyczące tego miasta.
Dwa pozostałe są już realizowane w centrum. To umowa na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury oraz umowa na budowę komór: startowej Retkinia (prace już trwają) i odbiorczej Fabryczna (te zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK). Wzmacnianie fundamentów domu kultury wiąże się z jego sąsiedztwem z dworcem Łódź Fabryczna.
Komora zostanie wydrążona tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów. Cały tunel będzie miał 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.
Otwarcie ofert w przetargu spółka CPK planuje na koniec września. Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy.
***
Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!