Co z koleją do CPK? Tak dojedziemy pociągiem do nowego lotniska

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Ambitny projekt, mający na celu stworzenie nowoczesnego węzła transportowego, obejmuje nie tylko nowe lotnisko, ale także rozbudowę sieci kolejowej, która ma zapewnić szybkie i wygodne połączenia z różnymi regionami kraju. Niestety, już widać, że w pewnych miejscach będą z tym kłopoty - będzie mniej peronów, a 2035 roku nie powstanie łącznik, który miał gwarantować bezpośrednie połączenia między Krakowem i Katowicami przez CMK.

Co to jest CPK i gdzie powstanie?

Centralny Port Komunikacyjny, znany również jako CPK, to strategiczny projekt polskiego rządu, który ma na celu stworzenie nowego, dużego węzła komunikacyjnego w centralnej Polsce. CPK ma połączyć funkcje lotniska, dworca kolejowego oraz centrum logistycznego, co ma znacznie poprawić dostępność transportową w kraju. Jedną z motywacji projektu było wzmocnienie pozycji narodowego przekaźnika - firmy PLL LOT.

Reklama

Lokalizacja CPK została wybrana w gminie Baranów, około 40 km na zachód od Warszawy. Decyzja ta jest podyktowana centralnym położeniem, które umożliwi łatwy dostęp z różnych części Polski oraz bliskością do stolicy, co ma kluczowe znaczenie dla biznesu i turystyki.

Stacja kolejowa na lotnisku CPK jak Dworzec Centralny

Jednym z najważniejszych elementów CPK będzie nowoczesna stacja kolejowa, która ma pełnić funkcję wiodącego węzła komunikacyjnego, podobnie jak Dworzec Centralny w Warszawie. Stacja na lotnisku ma być wyposażona w najnowocześniejsze technologie, zapewniając komfort i wygodę podróżnym

Plany zakładają budowę wielopoziomowego zadaszonego dworca, który będzie integrować różne rodzaje transportu - kolejowego, lotniczego i drogowego. Dzięki temu pasażerowie będą mogli szybko i wygodnie przesiadać się między pociągami a samolotami, co znacznie skróci czas podróży i ułatwi organizację podróży międzynarodowych.

Nowe linie kolejowe. Co z pociągami do lotniska CPK?

Aby zapewnić sprawne połączenie CPK z resztą kraju, planowana jest rozbudowa sieci kolejowej, w tym budowa nowych linii kolejowych oraz modernizacja istniejących. Rząd przedstawił ambitne plany rozwoju kolei do 2035 roku, które mają na celu poprawę dostępności komunikacyjnej oraz skrócenie czasu podróży. Wśród kluczowych projektów znajdują się m.in. nowe linie kolejowe, które mają bezpośrednio łączyć CPK z największymi miastami w Polsce. Jak czytamy na oficjalnej stronie inwestycji:

Połączenia kolejowe CPK z głównymi miastami

Jednym z głównych założeń jest zapewnienie szybkiego i bezpośredniego połączenia CPK z Warszawą. Dzięki nowoczesnym pociągom podróż z centrum stolicy do lotniska ma trwać około 15 minut, co będzie dużym udogodnieniem dla pasażerów. Planowane są również połączenia z innymi dużymi miastami, takimi jak Łódź, Poznań, Wrocław, Gdańsk czy Katowice. Te połączenia mają zapewnić szybki i wygodny dojazd do CPK, co uczyni to lotnisko atrakcyjnym wyborem dla podróżnych z całej Polski.

CPK nie będzie mieć łącznika z centralną magistralą kolejową

Jednym z kontrowersyjnych aspektów planów rozbudowy sieci kolejowej jest brak bezpośredniego łącznika z Centralną Magistralą Kolejową (CMK) dla pociągów z Krakowa i Katowic. Oznacza to, że podróżni z tych miast będą musieli przesiadać się na inne pociągi, aby dotrzeć do CPK. Decyzja ta spotkała się z krytyką, gdyż może to wydłużyć czas podróży i zmniejszyć atrakcyjność korzystania z nowego lotniska dla mieszkańców południowej Polski. Jednak, jak tłumaczą przedstawiciele obecnego rządu, jest to uzasadnione:

Plany rozwoju kolei w Polsce do 2035 roku

Rząd przedstawił szczegółowe plany rozwoju kolei do 2035 roku, które mają na celu poprawę infrastruktury kolejowej w całym kraju. W ramach tych planów przewiduje się budowę nowych linii kolejowych, modernizację istniejących oraz zakup nowoczesnego taboru. Celem jest skrócenie czasu podróży, zwiększenie komfortu pasażerów oraz poprawa dostępności komunikacyjnej. Wśród kluczowych projektów znajdują się m.in. nowe połączenia między CPK a dużymi miastami, które mają zapewnić szybki i wygodny dojazd do nowego lotniska.

Co dalej? Do roku 2050 stacja CPK będzie obsługiwanych nieco mniej niż 37 tysięcy pasażerów dziennie. Jest to liczba porównywalna do obecnych wyników Dworca Centralnego w Warszawie. Warto zaznaczyć, że Dworzec Centralny nie jest największą stacją pod względem wymiany pasażerskiej w Polsce, gdyż trzy największe stacje warszawskie łącznie obsługują około 120 tysięcy podróżnych dziennie.

Spośród pasażerów przybywających do CPK, około 28,5 tysiąca będzie miało nowe lotnisko jako punkt docelowy, a około 9 tysięcy osób dziennie będzie przesiadać się na stacji CPK z jednego pociągu na drugi.

Ponadto, na stacji CPK nie są planowane długie postoje pociągów.

Budowa CPK oraz związanej z nim infrastruktury kolejowej to ogromne wyzwanie, które wiąże się z wieloma kontrowersjami. Jednym z głównych problemów jest finansowanie projektu, który wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych. Koszty budowy lotniska, stacji kolejowej oraz nowych linii kolejowych są ogromne, co budzi obawy dotyczące rentowności całego przedsięwzięcia. Ponadto decyzja o braku bezpośredniego łącznika z CMK dla pociągów z Krakowa i Katowic spotkała się z krytyką ze strony ekspertów i mieszkańców tych regionów. 

Istotnie wydatki w samym tylko I etapie przedsięwzięcia były ogromne. Poniżej widzimy, jakie są źródła finansowania inwestycji:

Przeczytaj także:

Bez ciężarówek i bez człowieka. Japonia stawia na transport przyszłości

Koło samolotu odpadło w locie. A jakże, chodzi o Boeinga!

Na S3 będzie najdłuższy tunel w Polsce. Pojedziemy nim w wakacje?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: CPK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy