Chińczycy mają wyobraźnię. To muzeum ma kilometr długości, a do wnętrza wlewa się woda

Japoński architekt zaprojektował w chinach niezwykłe muzeum. Ma kilometr długości, a do wnętrza wlewa się woda (i to specjalnie).

Takiego muzeum jeszcze nie było. Ma kilometr długości
Takiego muzeum jeszcze nie było. Ma kilometr długościArch-Exist/Junya.Ishigami+Associatesmateriały prasowe

Wąż jest jednym z symboli chińskiej kultury. To piąte zwierzę zodiaku, 2025 rok będzie Rokiem Węża. Ale już teraz japoński architekt Junya Ishigami pokazała kilometrowe Muzeum Sztuki Zaishui na zbiorniku wodnym, po którym "płynie" niczym jadowity gad. Ishigami założył swoje studio w 2006 po kilku latach w studiu SANAA, które zdobyło Nagrodę Pritzkera (swego rodzaju Nobla dla architektów).

Chińskie muzeum łączy wnętrze z krajobrazem

Cały obiekt o powierzchni 20 tysięcy mkw. rozciąga się od jednego brzegu sztucznego jeziora do drugiego. Z dna jeziora wznoszą się równoległe kolumny, które podtrzymują cienki betonowy dach o delikatnie pofałdowanym kształcie. Pomiędzy nimi wstawione są szklane szyby, które zapewnią odwiedzającym widok na jezioro. Wygląd muzeum jest jak najbardziej zamierzony.

Muzeum rozciąga się przez całe sztuczne jezioro
Muzeum rozciąga się przez całe sztuczne jezioroArch-Exist/Junya.Ishigami+Associatesmateriały prasowe
Kolumny powtarzane w regularnych odstępach wyznaczają nową powierzchnię wody, podczas gdy krawędź wody utworzona przez tę powierzchnię wyznacza nowy grunt.
wyjaśnił Ishigami

Niezwykle ciekawym zabiegiem było pozostawienie szczelin w miejscu, gdzie podłoga styka się z powierzchnią jeziora.

Dzięki temu woda może przedostawać się do budynku... zatapiając część podłogi i tworząc swego rodzaju oczko wodne we wnętrzu. Szczeliny są na takiej głębokości, aby napływ świeżej wody zapewnić nawet wówczas, gdy za oknem panuje niska temperatura, a powierzchnia zbiornika jest skuta lodem.

Chodziło o to, aby stworzyć i spotęgować wrażenie przenikania się krajobrazu. Nawet falisty dach nawiązuje do widocznego nieopodal pasma górskiego. Junya Ishigami uważa, że chińska architektura odcina się od otoczenia, zamyka człowieka w sztucznej przestrzeni. Dlatego zaproponował nową relację między tym, co naturalne, a tym, co stworzone przez człowieka - "przyjazne połączenie z otaczającą przyrodą".

Niezwykle dobrze ukryce centrum dla zwiedzających
Niezwykle dobrze ukryce centrum dla zwiedzającychArch-Exist/Junya.Ishigami+Associatesmateriały prasowe

Wygląd Muzeum Sztuki Zaishui to nie jedyna niespodzianka. Przypatrzcie się jeszcze raz na powyższe zdjęcie. Widzicie? Naprzeciwko znajduje się centrum dla zwiedzających ukryte pod rozległym, pokrytym trawą dachem. Ono także ma szklaną fasadę z kolumnami.

Obecnie w muzeum wystawiana jest sztuka, której tematem przewodnim jest czekolada. Według architekta budynek można zaadaptować na różnego rodzaju wystawy, a także koncepty handlowe.

Do środka wlewa się woda z jeziora tworząc ciekawie wyglądający zbiornik
Do środka wlewa się woda z jeziora tworząc ciekawie wyglądający zbiornikArch-Exist/Junya.Ishigami+Associatesmateriały prasowe
Pofalowany dach nawiązuje do górskiego krajobrazu
Pofalowany dach nawiązuje do górskiego krajobrazuArch-Exist/Junya.Ishigami+Associatesmateriały prasowe
Życie Armii rzymskiej. Ciekawa wystawa w Muzeum Brytyjskim© 2024 Associated Press
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas