Nauczył szczury robić selfie. Oczywiście dla dobra nauki!

Wygląda na to, że szczury też lubię selfie, a przynajmniej jeśli wcześniej nauczymy je, że jest za to słodka nagroda. Brzmi znajomo? Augustin Lignier przekonuje, że dokładnie tak samo działają social media na ludzi.

Selfie? Proszę bardzo, tylko nie zapomnij cukru!
Selfie? Proszę bardzo, tylko nie zapomnij cukru!123RF/PICSEL

Uśmiech, proszę!

Dlaczego tak chętnie korzystamy z mediów społecznościowych i portali randkowych, zaglądając na strony czy do aplikacji wielokrotnie w ciągu dnia? Wszystko za sprawą stosowanych przez ich pomysłodawców trików, co na przykładzie dwóch szczurów robiących sobie selfie postanowił zademonstrować Augustin Lignier.

Jak opisuje CNN, w ramach studiów podyplomowych w 2021 r. kupił dwa szczury w sklepie zoologicznym we Francji i zbudował dla nich skomplikowaną klatkę. Wykorzystując mechanizm, który podawał gryzoniom cukier po każdym naciśnięciu przycisku, nauczył je robić sobie zdjęcia, a przy okazji stworzył komentarz na temat pojęć przyjemności, nagrody i uzależniających zachowań wywoływanych przez media społecznościowe.

Autoportrety szczurów, celowo odzwierciedlające śmieszne zdjęcia i filmy zwierząt znalezione w mediach społecznościowych, są jego zdaniem "dobrym sposobem na przyciągnięcie uwagi" i oferują "zabawny" sposób na zgłębianie takich tematów, jak ograniczony czas koncentracji i wpływ algorytmów mediów społecznościowych.

Kiedy masz taką moc, (nawet) jeśli chodzi o tylko dwa małe szczury (nie) miliardy ludzi, czujesz, że możesz manipulować wszystkim. I to jest naprawdę dziwne uczucie
mówi w wypowiedzi dla CNN.

Zrobią wszystko dla nagrody, jak użytkownicy social mediów

Lignier oparł swój projekt klatki na "Skinner Box", urządzeniu wynalezionym przez amerykańskiego psychologa B.F. Skinnera w celu badania zachowań zwierząt. Artysta twierdzi, że inspirację czerpał z eksperymentów naukowych opracowanych przez Skinnera w latach pięćdziesiątych XX wieku, podczas których zwierzęta szkolono do wykonywania złożonych zadań.

Kiedy dwa szczury zaczynały eksplorować nowe środowisko, losowo dotykały przycisku, który dawał im cukier. Jak się jednak okazało, wystarczył tydzień, żeby zaczęły rozumieć pozytywny efekt naciśnięcia przycisku, kojarząc go z uderzeniem cukru. Wtedy zostały przeniesione do innej klatki, aby zapomniały o cukrze, na następnie ponownie do tej "naukowej".

Tym razem "magiczny" przycisk nie uwalniał jednak cukru za każdym razem, gdy został naciśnięty. Mimo to mózg szczurów już kojarzył przyjemność z cukrem, a cukier z przyciskiem, więc zwierzęta nie przestawały dotykać przycisku - ba, czasem naciskały go częściej niż raz na minutę!

Jak wyjaśnia autor eksperymentu, przyznawanie losowych nagród w zamian za robienie sobie selfie idealnie odzwierciedla taktykę stosowaną przez firmy z branży mediów społecznościowych i aplikacje randkowe, aby użytkownicy wracali - polubienia, komentarze, emotki, naklejki itp.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Życie Armii rzymskiej. Ciekawa wystawa w Muzeum Brytyjskim© 2024 Associated Press
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas