ARTX-700 to ultra lekki helikopter sportowy dla każdego. Co potrafi?

Nie wymaga licencji pilota i ma układ fly-by-wire. ARTX-700 to przedstawiciel nowej generacji ultra lekkich helikopterów, które mają być dostępne dla każdego miłośnika lotnictwa o nieco zasobniejszym portfelu.

Ultra lekki helikopter ATRX-700 to efekt współpracy dwóch amerykańskich firm z branży lotniczej, czyli Advanced Tactics i Rotor X. Postanowiły one stworzyć dwumiejscowy helikopter "dla każdego", który będzie wyposażony w układ fly-by-wire, co dla branży ultra lekkich helikopterów oznacza prawdziwą rewolucję.

W Stanach Zjednoczonych od lipca trwa wielkie poruszenie wśród pasjonatów ultra lekkich helikopterów, gdyż szykuje się ważna zmiana w przepisach. Zgodnie z nowym zarządzeniem FAA (agencja rządowa odpowiedzialna za regulację i nadzór nad bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego w USA) każdy, nawet najmniejszy helikopter będzie musiał być wyposażony w układ "fly-by-wire" (FBW).

Reklama

To zaawansowany system kontroli lotu, w którym mechaniczne połączenia między sterami i powierzchniami sterowymi są zastąpione elektroniką. W tym systemie ruchy pilota na stery są przekazywane jako sygnały elektroniczne do komputerów pokładowych, które następnie interpretują te sygnały i kontrolują lotki, stery kierunku i stery wysokości. Dzięki temu pilotowanie samolotów czy śmigłowców jest łatwiejsze, gdyż pozwala prawie wyeliminować ryzyko przypadkowego błędu pilota. 
To właśnie w oczekiwaniu na nowe przepisy powstał model helikoptera ARTX-700.

Wystarczy prawo jazdy, krótkie szkolenie i lecisz!

Zwykłe helikoptery wymagają od pilotów zaświadczenia o dobrym stanie zdrowia, odbycia intensywnego szkolenia zakończonego zdobyciem licencji pilota i dużej liczby godzin spędzonych w powietrzu za sterami takiej maszyny. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, jeśli w USA zdecydujemy się na zakup jednostki ultra lekkiej. Wtedy wystarczy prawo jazdy i prawie symboliczne przeszkolenie, które przeważnie oferują producenci takich helikopterów. 

Dwumiejscowy ATRX-700 wygląda bardzo nowocześnie. Napędza go turbodoładowany silnik o mocy 180 KM. Jego całkowita masa wynosi zaledwie 770 kg, a waga pasażera i pilota wraz z bagażem nie powinna przekroczyć 295 kilogramów. Prędkość przelotowa helikoptera to 160 km/h, a zasięg wynosi imponujące 480 kilometrów.

Producent chwali się, że układ sterowania "fly-by-wire" znacznie ułatwia pilotowanie helikoptera i sprawia, że maszyna jest wyjątkowo stabilna podczas lotu, ale także startów i lądowań. Jedynym trudnym tematem pozostaje cena - ATRX-700 jest dostępny w przedsprzedaży za 188 000 USD.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: helikoptery | lotnictwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy