Ile kosztuje mały samolot i kogo stać na prywatną awionetkę?
Oprac.: Tomasz Kromp
Możliwość latania samolotem w dowolnym wybranym przez siebie momencie to marzenie niejednego entuzjasty lotnictwa. Niestety, posiadanie tego rodzaju sprzętu na własność to nierzadko droga inwestycja. Ile kosztuje mały samolot i jakie koszty trzeba uwzględnić, decydując się na jego zakup? Sprawdzamy.
Spis treści:
Licencja pilota, czyli kto może mieć mały samolot?
Żeby móc wzbić się w przestworza swoim prywatnym samolotem, niezbędna okazuje się licencja pilota. By móc ją uzyskać, trzeba przejść kurs PPL(A) (zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną) i podejść do egzaminów. Po ich zdaniu świeżo upieczony pilot otrzymuje licencję turystyczną, która uprawnia go do latania samolotami jednosilnikowymi o maksymalnej masie startowej wynoszące 5700 kg.
Całkowity koszt uzyskania licencji PPL(A) wynosi około 30 tys. zł. Po jej uzyskaniu warto wykonać dodatkowe szkolenia, których zrealizowanie pozwala na latanie w nocy czy korzystanie z samolotów wielosilnikowych. Jednakże dodatkowe kursy to również wyższe koszty. Niemniej jednak dobrze je zrobić, ponieważ umożliwiają szlifowanie umiejętności pilotażu w różnych warunkach.
Ile kosztuje mały prywatny samolot?
Posiadając licencję PPL(A) można bez przeszkód latać turystycznie. Osoby, które chcą zainwestować we własny sprzęt, mogą wybrać jeden spośród samolotów jednosilnikowych o masie startowej nieprzekraczającej 5700 kg. Ile kosztuje mały prywatny samolot? Wszystko zależy od konkretnej marki, roku produkcji i oczywiście jego stanu. Poniżej lista przykładowych małych samolotów:
- Cessna 150 M, rok produkcji: 1975, cena: 52 tys. euro (około 230 tys. zł);
- Cessna 172S, rok produkcji: 1999, cena: 125 tys. euro (około 560 tys. zł);
- Cessna 172S, rok produkcji: 2008, cena: 386 tys. euro (około 1,7 mln zł);
- Mooney M20M TLS Bravo, rok produkcji: 1989, cena: 185 tys. euro (około 820 tys. zł);
- Mooney M20K 252 Encore G3X, rok produkcji: 1998, cena: 250 tys. Euro (około 1,1 mln zł);
- Piper PA28 180 CHEROKEE, rok produkcji: 1969, cena: 70 tys. euro (około 310 tys. zł);
- Piper Archer III, rok produkcji: 1997, cena: 162 tys. euro (około 720 tys. zł);
- Piper PA-28-181 Archer LX, rok produkcji: 2019, cena: 473 tys. euro (około 2,1 mln zł);
- Eads/Socata TB-21 Trinidad GT Turbo, rok produkcji: 2000, cena: 230 tys. euro (około 1,02 mln zł);
- Eads/Socata TB-21 GT Trinidad, rok produkcji: 2001, cena: 295 tys. euro (około 1,3 mln zł).
Jak widać ceny są bardzo zróżnicowane. Chcąc wybrać wariant ekonomiczny, można kupić nieco starszy samolot, taki jak Cessna 150 M z 1975 roku czy Piper PA28 180 CHEROKEE z 1969 roku. Decydując się na kupno nieco nowszej maszyny, trzeba się liczyć z kosztem nieraz przekraczającym 1 mln zł.
Ile kosztuje prywatny odrzutowiec?
Osoby chcące zakupić prywatny odrzutowiec muszą liczyć się z tym, że do pilotażu tego rodzaju maszyn zwykła licencja turystyczna nie wystarczy. Zazwyczaj, aby móc je pilotować, trzeba wyrobić licencję CPL(A), a na dodatek przejść inne szkolenia teoretyczne i praktyczne z pilotowania samolotów odrzutowych. Poza tym prywatne odrzutowce są zdecydowanie droższe niż małe samoloty.
Ile kosztuje prywatny odrzutowiec? Ceny zaczynają się od 360 tys. euro (około 1,6 mln zł) - w takiej cenie można zakupić samolot Cessna Citation 500 z 1974 roku. Większe i nowsze odrzutowce są zdecydowanie droższe, np. Eclipse 550 z 2016 roku kosztuje niecałe 3 mln euro (ponad 13 mln zł). Mało kto może sprostać takiemu wydatkowi.
Paliwo i naprawy, czyli co po zakupie samolotu?
Zrobienie licencji i zakup samolotu to nie jedyne koszty, które czekają osoby inwestujące we własne maszyny lotnicze. Trzeba pamiętać o miejscu do przechowywania samolotu. Można je oczywiście wynająć – w zależności od wielkości hangaru i jego lokalizacji, wiąże się to z kosztem około 600-1000 zł miesięcznie.
Ile kosztuje paliwo? Paliwo AVGAS stosowane w większości małych samolotów z silnikami tłokowymi kosztuje około 7-9 zł za litr. Trzeba pamiętać, że decydując się na kupno samolotu, niezmiernie ważne będzie przeprowadzanie regularnych przeglądów. Zwykle powinny się one odbywać co 50 h lotu. Cena przeglądu i wykonania wymaganych napraw może wynieść około 2000-3000 zł. Koszty te zależą również od danego modelu samolotu, jego wieku oraz dostępności części.
Nie bez znaczenia jest również ubezpieczenie maszyny. W zależności od stanu i wieku samolotu oraz danej ubezpieczalni należy się liczyć z kosztem około 1500-2000 zł rocznie.
Przeczytaj też: