Prototypowy samolot wystartował z Ukrainy i wylądował w Polsce
Z Ukrainy do Polski przyleciał prototyp samolotu transportowego Antonow An-178-100R. Maszyna miała zostać wprowadzona do służby, ale pełnoskalowa inwazja Rosji na Ukrainę pokrzyżowała realizację tych wielkich planów.
Prototyp średniego samolotu transportowego An-178-100P od lutego 2022 roku, czyli od wybuchu wojny na Ukrainie, znajdował się w tajnym ukryciu na terenie kraju. Firma Antonow chciała go uchronić przed zniszczeniem w wyniku rosyjskiego ataku rakietowego. Prace przy maszynie wciąż były kontynuowane, ale w bardzo ograniczonym zakresie.
Producent w końcu zdecydował się ewakuować samolot. An-178-100P wystartował z jednego z lotnisk na terenie Ukrainy i przybył bezpośrednio do Polski, lądując na płycie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Ignacego Jana Paderewskiego Bydgoszcz-Szwederowo. Maszyna w trakcie swojego lotu przez przestrzeń powietrzną Ukrainy miała wyłączony transponder, przez co ze względów bezpieczeństwa nie można było ustalić jej lokalizacji. Oficjalnie jej lot można było śledzić dopiero po przekroczeniu polskiej granicy.
Prototypowy samolot wystartował z Ukrainy i wylądował w Polsce
— Dzisiaj wylądował na naszym lotnisku statek powietrzny należący do ukraińskiego producenta Antonow JSC, który realizował lot techniczny. Jest to drugi samolot tego kontrahenta w PLB. Współpracujemy z ukraińskim producentem, udostępniając możliwość skorzystania z infrastruktury lotniskowej Lotniska Bydgoszcz — poinformowały władze portu lotniczego.
An-178-100P został zaprojektowany i zbudowany przez firmę Antonow specjalnie na potrzeby Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy. Tego typu maszyny miały wprowadzić powiew świeżości do krajowego systemu transportu powietrznego i być odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Producent chciał też zawojować swoim wynalazkiem linie lotnicze na całym świecie. Przed wybuchem wojny złożono ok. 30 zamówień na te modele.
An-178-100P symbolem ukraińskiego rozwoju
W produkcję seryjną samolotów transportowych An-178 zostało zaangażowanych ponad 30 ukraińskich spółek . Jak przyznał Serhij Byczkow, dyrektor generalny Antonowa: "jest to pierwszy samolot tej generacji w konstrukcyjnym, ergonomicznym i menedżerskim planie stworzonym w przestrzeni postsowieckiej".
Antonow An-178 zadebiutował w 2015 roku. Do Polski został ewakuowany najnowszy prototyp oznaczony numerem osiem, który zadebiutował w 2021 roku. Wówczas Antonow informował, że maszyna w tej wersji jest przeznaczona do transportu personelu wojskowego, sprzętu i ładunków oraz może pełnić rolę platformy desantowej i spadochronowej dla oddziałów żołnierzy.
Najważniejsze informacje o samolocie An-178-100P
An-178 ma blisko 33 metrów długości, 29 metrów rozpiętości skrzydeł i 10 metrów wysokości. Ładownia ma 16,6 metra długości i 2,7 metra szerokości. Samolot może rozpędzić się do 820 km/h i przenieść maksymalnie 18 ton ładunku na odległość tysiąca kilometrów. W przypadku lotu na pusto zasięg wydłuża się do nawet 5 tysięcy kilometrów. Jak informuje Antonow, maszyna jest również przystosowana do transportu 90 żołnierzy lub 86 skoczków spadochronowych czy 48 rannych na noszach i 15 na siedząco.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!