Rekordowe wiatry rozpędzają samoloty pasażerskie do naddźwiękowej prędkości
Rekordowo silne wiatry nad północnym wschodem popychają samoloty pasażerskie do prędkości naddźwiękowych. W miniony weekend około pięciu maszyn doświadczyło zwiększenia prędkości, podróżując z zachodu na wschód. Powoduje to skrócenie podróży, jednak pasażerowie muszą się liczyć z poważniejszymi turbulencjami.
Rekordowe prędkości samolotów pasażerskich
W ten weekend pasażerowie kilku samolotów dotarli do celu szybciej, niż to było przewidziane. Wszystkiemu winne są rekordowe wiatry szalejące na wysokościach przelotowych nad Atlantykiem. Pięć samolotów pasażerskich, które dostały się w obręb strumieni wiatru, rozpędziły się do naddźwiękowych prędkości. Dotyczy to lotów z zachodu na wschód.
Szalona przejażdżka jednak mogła nie spodobać się wszystkim, ponieważ towarzyszą im zazwyczaj o wiele silniejsze turbulencje, niż w przypadku standardowych prędkości. Lot 22 Virgin Atlantic Airways, lot 292 British Airways, lot 216 British Airways, lot 64 United Airlines i lot 120 American Airlines osiągnęły prędkość ponad 1287 kilometrów na godzinę. Warto podkreślić, że standardowo samoloty pasażerskie osiągają prędkości w zakresie od 800 do 1000 kilometrów na godzinę.
Wiatry nad środkowym Atlantykiem
Jak podaje lokalne biuro National Weather Service w Waszyngtonie, prędkość wiatru w weekend na wysokościach przelotowych osiągnęła około 400 kilometrów na godzinę. Jest to niemalże rekord. Wartość ta stanowi drugą tak wysoką prędkość wiatru od momentu rozpoczęcia pomiarów w 1948 roku. Najwyższa do tej pory zarejestrowaną wartością na tym obszarze wynosiła również 400 kilometrów na godzinę. Miało to miejsce 6 grudnia 2002 roku.
„W przypadku osób lecących samolotem na wschód będzie wiał silny wiatr w plecy” – ostrzegło NWS w poście na X.
Podróże naddźwiękowe
Tak silny tylny wiatr pozwolił skrócić podróż Virgin Atlantic z DC do Londynu o 45 minut. Co prawda prędkość Boeinga 787 względem ziemi wynosiła ponad 1290 kilometrów na godzinę, to jak wyjaśnia The Washington Post, samolot nie przekroczył bariery dźwięku.
Chociaż jego prędkość względem ziemi – miara, która łączy rzeczywistą prędkość samolotu i dodatkowy nacisk wiatru – była większa niż prędkość dźwięku, nadal poruszał się w otaczającym powietrzu ze zwykłą prędkością przelotową. Tak się złożyło, że otaczające powietrze poruszało się niezwykle szybko.
Kolejny Boeing 787, tym razem należący do United Airlines, podczas lotu z Newark w stanie New Jersey do Lizbony w Portugalii w sobotę, osiągnął prędkość ponad 1300 kilometrów, skracając tym samym czas podróży o około 20 minut.
W zeszłym miesiącu było również głośno o samolocie, który skorzystał z przyśpieszenia nad Oceanem Spokojnym. Samolot China Airlines osiągnął prędkość ponad 1300 kilometrów na godzinę za sprawą strumienia wiatru o prędkości ponad 400 kilometrów na godzinę.
Polecamy na Antyweb: Chiński samochód umie coś, czego nie potrafi żadne inne auto
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!