AW149 made in Poland po raz pierwszy wzbił się w powietrze
Na ten moment czekało wielu fanów militariów w Polsce. Pierwszy śmigłowiec AW149 wyprodukowany w zakładach Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik wzbił się w końcu w powietrze. Niedługo trafi w ręce naszych żołnierzy.

Pierwszy AW149 już w powietrzu
Jak podał PZL-Świdnik pierwszy AW149 z linii montażu końcowego odbył swój dziewiczy lot 14 kwietnia. Wykonał go w ramach procedury na zgodność śmigłowca z konfiguracją projektową tzw. Acceptance Test Procedure (ATP).
Ten konkretny śmigłowiec został po raz pierwszy zauważony przy jednym z hangarów zakładów PZL-Świdnik pod koniec lutego. Maszyna wtedy przeszła na testy Flight Line gdzie dokonywane jest ostateczne sprawdzenie wiropłatów, wyposażenia oraz oblot. Kolejne loty mają odbywać się według harmonogramu, który zakłada, że pierwszy śmigłowiec ze Świdnika trawi do Wojska Polskiego jeszcze w tym roku.
- Dla nas wszystkich w PZL-Świdnik dzień 14 kwietnia 2025 r. jest niezwykle ważną datą znaczącą kolejne, strategiczne osiągnięcie świdnickich zakładów. [...] Przed nami kolejne egzemplarze do wyprodukowania, przetestowania w locie, a w przyszłości serwisowania i, być może zgodnie z przyszłymi potrzebami wojska, także ich modernizacja i integracja nowych systemów - dla wszystkich tych czynności już posiadamy pełne zdolności - powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

AW149. Nowy śmigłowiec ze Świdnika
Umowa na 32 AW149 dla Wojska Polskiego została podpisana 1 lipca 2022 z PZL-Świdnik, podlegającymi pod koncern Leonardo, który zaprojektował śmigłowiec. To właśnie w tych polskich zakładach ma być wytworzona większość AW149 według umowy, opiewającej na 8,25 mld złotych brutto.
Ze względu na czas potrzebny do przeniesienia produkcji do Polski, pierwsze modele AW149 dla naszej armii powstały jeszcze w zakładach Leonardo we włoskim Verigate. PZL-Świdnik jeszcze w tym czasie wysłało do Włoch swoich pracowników, aby szkolili się z produkcji nowych typów śmigłowców.
W czerwcu 2024 roku nastąpiło oficjalne otwarcie linii montażu końcowego śmigłowców AW149 w zakładach PZL-Świdnik. Jednak pracę zaczęła już miesiąc wcześniej. Jej roczna przepustowość ma wynosić do 10 maszyn rocznie, choć przy nowych umowach jest możliwość zwiększenia tempa produkcji.
Obok tego w Świdniku mogą zostać dobudowane nowe wydziały, które podniosą skalę produkcji specjalistycznych komponentów AW149, które trafią na linię montażu końcowego. O tych planach możesz przeczytać w poniższym wywiadzie z prezesem PZL-Świdnik, Jackiem Libuchą.
Nowe AW149 dla Polski
AW149 to wielozadaniowe śmigłowce, które na ten moment w Polsce mają przezbroić 25. Brygadę Kawalerii Powietrznej. Zastąpią starsze śmigłowce W-3 Sokół, które także były dawniej produkowane w Świdniku. Kilka z tych maszyn już trafiło do odbiorcy. Dostawa wszystkich 32 AW149 dla Wojska Polskiego ma zakończyć się do 2029 roku. Maksymalna masa startowa śmigłowca wynosi 8300 kilogramów i może być opcjonalnie zwiększona do 8600 kilogramów. Jak podaje producent, w polskich AW149 napęd stanowią dwa silniki General Electric CT-7-2E1. Wszystkie maszyny mają być wyposażone dla bezpieczeństwa w dwie niezależne instalacje elektryczne i hydrauliczne.