Już nie chcą rosyjskiego złomu. Turcja pokazała moc swojego systemu SIPER
Turcja przeprowadziła udane testy swojego systemu przeciwrakietowego SIPER, będącego konkurencją dla rosyjskiego S-400 - na opublikowanym w sieci nagraniu z tego wydarzenia możemy zobaczyć pociski sięgające celu o dużej prędkości na wysokości 7,92 km.
Testy systemu SIPER, przeprowadzone w trybie zintegrowanym z wykorzystaniem systemów łączności tureckiej obrony, były pierwszym sprawdzianem opracowanych przez firmę Aselsan radaru poszukiwania, centrum kierowania ogniem i systemu wystrzeliwania rakiet. Co więcej, producent unikał wcześniej dzielenia się szczegółami budowy systemu, więc dopiero teraz mogliśmy przekonać się, że składają się na niego wspomniane wyżej elementy, a także radar kierowania ogniem, stacja komunikacyjna, komponenty symulatora szkoleniowego oraz narzędzia do transmisji, konserwacji i naprawcze.
Turecka odpowiedź na rosyjskie S-400. Oto SIPER
Jeżeli zaś chodzi o przeznaczenie, to turecki system obrony powietrznej i przeciwrakietowej dalekiego zasięgu robi dokładnie to, co sugeruje jego nazwa, czyli chroni obiekty strategiczne przed atakami wroga - SIPER może działać na bliskim i dalekim zasięgu, ma opcję ciągłego ognia, atakowania wielu celów jednocześnie oraz operowania w trudnych warunkach pogodowych, zarówno naziemnych, jak i powietrznych.
Nasz system rakiet przeciwlotniczych dalekiego zasięgu, SİPER, rozwija się krok po kroku. W ostatnich testach SIPER pokazał, że może sięgnąć 100 km przy szybkich celach. SIPER zakończył tym skutecznym trafieniem kolejny etap
Jak dowiadujemy się przy okazji, nowy system rakietowy umożliwia lepszą integrację dowodzenia z wieloma taktycznymi łączami danych, m.in. połączenie z Systemem Zarządzania Siecią Radarową [RADNET] i Systemem Informacji Sił Powietrznych [HvBS], a jego główne cechy to:
- zarządzanie i rozpowszechnianie informacji w ramach kontroli dowodzenia,
- strzelanie wielokrotne i sekwencyjne,
- ocena zagrożenia i dystrybucja broni,
- kilka trybów strzelania [ręczny, półautomatyczny i automatyczny],
- automatyczna kontrola diagnostyki,
- wielofunkcyjny radar wielozadaniowy,
- wbudowana symulacja.
W ramach systemu SIPER firma Aselsan zobowiązała się też do opracowania radaru poszukiwania dalekiego zasięgu [UMAR] oraz wielofunkcyjnego radaru kierowania ogniem [CFAKR] o wysoce mobilnej konstrukcji. Zarówno UMAR, jak i CFAKR, to radary nowej generacji z architekturą anteny AESA i infrastrukturą cyfrowego kształtowania wiązki. Radary mogą wykorzystywać dane meteorologiczne w celu zwiększenia wydajności wykrywania i śledzenia, a ich modułowa konstrukcja pozwala na obniżenie kosztów utrzymania i zwiększenie dostępności.
A skoro już przy tej ostatniej jesteśmy, to Turcja zapowiedziała, że planuje rozmieszczenie pierwszego systemu SIPER jeszcze w grudniu tego roku. Czy to oznacza całkowitą rezygnację z rosyjskich S-400, których zakup spowodował wykluczenie Turcji z amerykańskiego programu myśliwców F-35? Trudno powiedzieć, bo w połowie sierpnia pojawiły się sprzeczne doniesienia o rozmowach na temat drugiej dostawy systemów z Rosji...