Mercedesem na front. To nowe ciężarówki Zetros

Mercedes-Benz Special Trucks poinformował, że podczas odbywających się w dniach 17-21 czerwca targów Eurosatory 2024 zaprezentuje "znaczące rozszerzenie swojej oferty pojazdów obronnych".

Mercedes-Benz Special Trucks prezentuje nowe Zetrosy
Mercedes-Benz Special Trucks prezentuje nowe Zetrosymercedes-benz-trucks.commateriały prasowe

Mercedes-Benz zapowiedział nową ciężarówkę terenową Zetros 8×8, która od 2025 roku będzie dostępna z czterema osiami i napędem na wszystkie koła - ten dodatek uzupełnia rodzinę oferującą obecnie konfiguracje od modeli dwuosiowych do czteroosiowych. To ciężkie ciężarówki, łączące w sobie cechy terenowego Unimoga oraz szosowego Actrosa, przeznaczone głównie dla wojska i służb specjalnych do działań w trudnych warunkach, ale także do zastosowania w rolnictwie.

Mercedes-Benz Special Trucks prezentuje nowe Zetrosy

Nowy Zetros 8×8, przeznaczony do zadań logistyki wojskowej i wsparcia, jest częścią zamówienia kanadyjskiego ministerstwa obrony, które obejmuje ponad 1500 pojazdów Zetros, które mają zostać dostarczone w nadchodzących latach. Model ten charakteryzuje się ładownością zwiększoną aż do 25 ton, dzięki czemu nadaje się do szerokiego zakresu wymagań taktycznych i logistycznych. Pojazd napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym OM 460 o mocy do 375 kW (510 KM) i momencie obrotowym 2300 Nm.

Zawiera 16-biegową skrzynię biegów lub automatyczną skrzynię biegów Allison, dwustopniową skrzynię rozdzielczą i wybierane blokady mechanizmów różnicowych, zapewniające wysokie właściwości terenowe. Zetros 8×8 będzie dostępny w dwóch wariantach: z dwiema przednimi i dwiema tylnymi osiami oraz z jedną przednią i trzema tylnymi osiami. Ten ostatni ma sterowaną tylną oś, która zmniejsza promień skrętu - oba warianty będą dostępne jako ciągniki siodłowe lub pojazdy transportowe o dużej przestrzeni nadwozia.

Zetros fabrycznie z opancerzoną kabiną

Odwiedzający Eurosatory będą mogli obejrzeć ten model wraz z Zetrosem 4×4, Arocsem 6×6, transporterem Unimog oraz Zetrosem z chronioną kabiną w wersji z napędem na wszystkie koła (6×6). To zresztą kolejna nowość w ofercie Mercedes-Benz Special Trucks, bo cenione ciężarówki terenowe będą teraz fabrycznie przystosowane do ochrony załogi przed kulami, minami i minami-pułapkami, nie ograniczając przy tym mobilności pojazdu.

A przynajmniej wersja z napędem na wszystkie koła (6×6), ale od 2025 roku producent planuje rozszerzyć to zabezpieczenie na całą gamę Zetrosów, w tym na wersje dwuosiowe (4×4) i czteroosiowe (8×8). Partnerem w rozwoju i dostawcą opancerzonej kabiny do tych pojazdów jest inny branżowy gigant, a mianowicie Rheinmetall.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas