Następca Black Panther z działem 130 mm i pancerzem przyszłości
Hyundai Rotem zaprezentowało swoją wizję nowych czołgów podstawowych dla południowokoreańskiej armii już w październiku ubiegłego roku. Teraz zaś ekspert wojskowy Mason Yonhak poinformował, że ambitny program zasilanego wodorem K3 rozwija się w stabilnym tempie i zdradził kilka nowych szczegółów.

Jak dowiedzieliśmy się już w ubiegłym roku, kolejna wersja czołgów serii K, oznaczona jako K3, ma być zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi i wprowadzić szereg zaawansowanych technologii, które uczynią ją jednym z najbardziej zaawansowanych czołgów na świecie. K3 został opracowany w ścisłej współpracy z Koreańską Agencją Rozwoju Obrony oraz innymi krajowymi instytucjami badawczymi.
Przewiduje się, że po zakończeniu prac rozwojowych, czołg wejdzie do produkcji najwcześniej w 2040 roku, co uczyni go pierwszym w historii czołgiem napędzanym wodorem. Proces wymiany silników diesla na wodorowe będzie jednak przebiegał etapowo, a pierwsze prototypy będą wykorzystywały hybrydowe silniki wodorowo-dieslowe. To kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, w ramach którego Korea Południowa dąży do uniezależnienia swoich maszyn wojskowych od tradycyjnych silników spalinowych.
Zaawansowane technologie w nowym K3
Czołg K3 ma przewyższać możliwości obecnych czołgów podstawowych, oferując bardziej efektywne wykorzystanie podczas misji. Jak tłumaczył Hyundai Rotem, zmieniające się warunki na polu bitwy wymagają ciągłych innowacji w zakresie ognia, dowodzenia i kontroli oraz wytrzymałości czołgu, aby stworzyć maksymalną synergię bojową. Nowy czołg K3 będzie wyposażony w autonomiczne prowadzenie, drony, nową armatę gładkolufową kal. 130 mm, a także udoskonalone zdolności stealth.
Tyle teorii, a jak z praktyką? Jak donosi ekspert wojskowy Mason Yonhak, południowokoreański gigant zbrojeniowy kontynuuje prace, a ostatnie testy potwierdziły skuteczność nowego działa kalibru 130 mm oraz zaawansowanych systemów napędowych, pancerza i aktywnej ochrony. Przypomnijmy, że czołg jest projektowany od podstaw z myślą o przetrwaniu na współczesnym polu walki, dlatego w jego konstrukcji zastosowano technologię obniżonej wykrywalności, która ogranicza zarówno sygnaturę radarową, jak i termiczną. Patent opisujący projekt czołgu został zatwierdzony w marcu 2025 roku.
Pancerz K3 ma wykorzystywać jeszcze bardziej zaawansowane technologie. Rozwiązano problemy z przestrzenią i wagą, a jednocześnie poprawiono ogólną skuteczność
K3 z technologią stealth i sztuczną inteligencją
Pod pancerzem skrywa się również aktywne zawieszenie, które umożliwiają osiąganie prędkości do 80 km/h. Dodatkowo czołg wyposażono w automatyczny system ładowania amunicji i odseparowany przedział na ładunki wybuchowe, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo załogi. Dzięki wsparciu sztucznej inteligencji liczba członków załogi została ograniczona do dwóch lub trzech.
Równolegle Hyundai Rotem intensywnie realizuje zamówienia eksportowe, w tym te składane przez Polskę. Jak donoszą źródła branżowe, linie produkcyjne fabryki działają w trybie zmianowym, aby nadążyć za wymagającym harmonogramem dostaw uzgodnionym z polskim rządem. Czy w przyszłości dołączy do nich także K3?