Polak za sterami Apache. Po raz pierwszy na polskim niebie
Polski pilot odbył pierwszy udany lot na śmigłowcu AH-64D w naszym kraju. Dowództwo Generalne podkreśla, że to "ważny krok w kierunku zwiększenia naszych zdolności operacyjnych". Polska w ciągu kilku lat będzie miała drugą co do wielkości flotę śmigłowców bojowych AH-64 Apache na całym świecie.

AH-64D zaczynają latać na polskim niebie
"Historyczny moment dla 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych! Dziś nad polskim niebem po raz pierwszy wzbił się śmigłowiec AH-64D Apache z pilotem na pokładzie. Towarzyszył mu drugi pilot - instruktor ze Stanów Zjednoczonych".
Tak pierwszy lot polskiego pilota na śmigłowcu AH-64D Apache opisał profil 1. Brygady Lotnictwa Wojska Polskiego na Facebooku. Pierwsze trzy śmigłowce trafiły do jej bazy w Inowrocławiu 16 czerwca. Rozpoczynają nowy etap modernizacji lotnictwa polskich sił lądowych.
Trwa szkolenie polskich pilotów na AH-64
AH-64 w wersji D są dla nas w leasingu z zasobów amerykańskiej armii na bazie umów podpisanych 27 lutego 2025 roku. Podtrzymają operacyjność żołnierzy 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych w oczekiwaniu na ulepszone wersje E, jakie po raz pierwszy do Polski mają trafić w 2028 roku. Łącznie do 2032 roku do naszego kraju ma trafić aż 96 maszyn AH-64E, dzięki czemu będziemy posiadać drugą co do wielkości flotę Apache na świecie.
Do tego czasu starsze AH-64D mają także szkolić w naszym kraju pilotów i techników. Przypomnijmy, że wyleasingowaliśmy łącznie osiem tych maszyn i wszystkie mają trafić do Polski do końca tego roku.

Jak widać, początkowe szkolenia w Polsce odbywają się z udziałem amerykańskich instruktorów. Można założyć, że w przyszłości przejmą je w całości Polacy. Pierwsi z nich zaczęli loty na AH-64 jeszcze w 2023 roku. Na konferencji 17 czerwca z okazji przyjęcia pierwszych AH-64D, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz powiedział, że do tej pory na śmigłowce Apache wyszkolono 22 polskich pilotów.
Wersje E i D. "Polskie" Apache
Warto rozróżnić, że mówiąc wersja E czy D AH-64, mówimy de facto o jednej konstrukcji, jednak posiadających zupełnie różny zakres możliwości.
W prostych słowach AH-64E to zmodernizowana wersja AH-64D. Sama wersja D zaczęła być opracowywana w latach 90. a jej pierwszy model wszedł do służby w Siłach Zbrojnych Stanów Zjednoczonych w 1997 roku i był dostarczany do nich do 2013 roku. Wersja E została natomiast opracowana w pierwszej połowie zeszłej dekady. W ramach ciekawostki można podkreślić jej rodowód od wersji D tym, że samo oznaczenie E zostało wprowadzone we wrześniu 2012 roku i odnosiło się do wersji AH-64D Block III.
AH-64E i AH-64D. Czym różnią się te śmigłowce?
Jak z zewnątrz pomiędzy śmigłowcami Apache E i D na pierwszy rzut oka nie widać różnicy, to są to inne maszyny pod względem osiągów i awioniki.
Po pierwsze AH-64E może współpracować z bezzałogowcami, zbierając dodatkowe informacje z pola walki. Chociażby AH-64E dla Polski miały zostać zakupione z systemami MUMT-X (Manned-Unmanned Teaming Extended). To specjalny maszt, który może zapewnić dwustronną wymianę pilotom śmigłowca danych z bezzałogowcami, a nawet ich sterowanie, na odległości do kilkudziesięciu kilometrów. System też ma dawać AH-64E możliwość przekazywania informacji pozyskanych przez siebie i współpracujących z nim bezzałogowców dla innych żołnierzy. De facto dzięki temu śmigłowiec może stać się przyfrontowym centrum rozpoznania i koordynacji ataku na polu walki.
Poniższy film pokazuje działanie jeszcze uproszczonego systemu MUMT, poprzedzającą wersję MUMT-X
AH-64E posiada mocniejsze silniki T-700-701D, pozwalające mu osiągnąć prędkość do 303 km/h w locie poziomym. To o około 30 km\h szybciej niż AH-64D. Wersja E posiada także zwiększone możliwości komunikacyjne, które obejmują ulepszenia łączności satelitarnej. Należy też pamiętać, że sam AH-64E przechodzi liczne modyfikacje. Chociażby Polska zakupiła te śmigłowce w rozwijanej Version 6.5, które posiadają nowe oprogramowanie oparte o standard awioniki ARINC 661, pozwalające na integrację śmigłowca z nowymi zdolnościami, które mają być wprowadzane w kolejnych latach.
Parametry taktyczno-techniczne śmigłowca AH-64E Apache
- Producent: Boeing
- Załoga: pilot+nawigator
- Długość: 17,7 m
- Szerokość wirników: 14,6 m
- Maksymalna masa startowa: 10 430 kg
- Maksymalna masa uzbrojenia: 1504 kg
- Napęd: 2x silniki turbowałowe General Electric T700-GE-701D
- Prędkość maksymalna: 303 km\h
- Zasięg lotu: 476 km
- Pułap: 6,4 km
- Uzbrojenie: 1x działko łańcuchowe 30 mm M230, niekierowane pociski powietrze-ziemia Hydra, przeciwpancerne pociski kierowane Hellfire/Spike, pociski przeciwlotnicze Stinger
Pierwszy lot polskiego pilota w naszym kraju faktycznie należy uznać za ogromny krok milowy w modernizacji lotnictwa sił lądowych. Stanowi przy tym początek długiej drogi pełnej wyzwań. Prawdopodobnie także z dużymi wybojami ze względu na skalę całego przedsięwzięcia ich wdrożenia. Sam zakup aż 96 Apache jest przez to krytykowany, jaki przez opinie, że w obecnych czasach śmigłowce szturmowe mogą nie być tak skuteczne na polu walki, szczególnie w obliczu szerokiego zastosowania dronów. O szczegółach zamówienia AH-64 dla Polski, jego konsekwencjach dla gospodarki możesz przeczytać w poniższym artykule.