Rosjanie zaatakowali za pomocą ciężarówek sprzed 75 lat
Rosyjska armia z pewnością jeszcze wiele razy nas zaskoczy swoimi pomysłami na wygranie wojny w Ukrainie. Tym razem Kreml sięgnął po "antyczne" ciężarówki.
Obecnie w Awdijiwce niedaleko Doniecka w Ukrainie trwa potężna rosyjska ofensywa, która ma na celu zajęcie miasta jeszcze przed końcem roku i nastaniem zimy. Chociaż rosyjska armia mówi o ofensywie, to w rzeczywistości jest to jedna z ich największych masakr od początku wybuchu wojny.
W ciągu ostatnich 2 tygodni, rosyjska armia straciła grubo ponad 300 ciężkich pojazdów, w tym ponad 150 czołgów. Mówi się również o zabitych czy rannych kilku tysiącach żołnierzy. Sytuacja wygląda w okolicach Awdijiwki podobnie jak początek ukraińskiej kontrofensywy w Robotyne, w obwodzie zaporoskim.
Rosjanie wysłali na front ciężarówki sprzed 75 lat
Jednak skala strat po stronie rosyjskiej jest przytłaczająca i w żaden sposób nie można jej porównać z ukraińskimi. Rosjanie w 14 dni stracili 2-3 razy więcej ciężkich pojazdów niż Ukraińcy w pół roku swoich działań na froncie. Eksperci wojskowi mówią nawet o wielkich "rosyjskich mięsnych szturmach" na ukraińskie pozycje.
Według najnowszych danych WSJ, rosyjska armia od początku wojny miała stracić 200 tysięcy żołnierzy (zabici, trwale niezdolni do służby), a kolejne 300 tysięcy żołnierzy zostało lekko rannych i mogą powrócić na front. Analizy dowodzą, że Rosjanom nie uda się w najbliższym czasie zdobyć miasta, zatem te ataki nie mają większego sensu.
GAZ-63 dostarcza sprzęt na front w Awdijiwce
Z tego względu, Rosjanie są już tak zdesperowani, że na front wysłali "antyczne" ciężarówki GAZ-63. Te pojazdy uwieczniono w trakcie realizacji zadania w okolicach przedmieść Awdijiwki. Na filmie z drona widać, jak ciężarówki wprowadzone do produkcji 75 lat temu pędzą po polnej drodze na pace ze sprzętem dla żołnierzy.
GAZ-63, to radziecka, dwutonowa ciężarówka z napędem 4x4 produkowana w latach 1948-1968 w zakładach przemysłowych Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod. Ciężarówka była produkowana na bazie ciężarówki GAZ-51. Obie konstrukcje mają podobne parametry oraz pojemność silnika. Wyprodukowano 474 tysięcy sztuk tych pojazdów. Co ciekawe, na bazie ciężarówki skonstruowany został transporter opancerzony BTR-40 oraz wykorzystano podwozie do produkcji BM-14-17.