Rosyjski bombowiec Tu-22M musiał awaryjnie lądować na lotnisku w Petersburgu

Jak donosi Bulgarianmilitary samolot rosyjskich sił powietrznych musiał lądować na lotnisku cywilnym Pułkowo. Co się stało?

Dlaczego rosyjski bombowiec taktyczny musiał lądować awaryjnie na lotnisku cywilnym w Petersburgu?
Dlaczego rosyjski bombowiec taktyczny musiał lądować awaryjnie na lotnisku cywilnym w Petersburgu?Russian Defence Ministry/Anadolu Agency via Getty ImagesGetty Images

Do niezamierzonego lądowania bombowca strategicznego Tu-22M w Petersburgu doszło wieczorem 5 marca. Obecnie lotnisko funkcjonuje w normalnym trybie. Według oficjalnych informacji samolot został zmuszony do lądowania z powodu złych warunków atmosferycznych.

Jednakże jak podają niektóre media, po wylądowaniu bombowca, służby lotniska odebrały anonimowy telefon z wiadomością, że maszyna mogła zostać przechwycona przez służby specjalne Ukrainy. Informacja miała się pojawić tuż po tym jak pierwsze doniesienia o lądowaniu samolotu ukazały się w Internecie.

Samolot miał zostać od razu zabezpieczony i skontrolowany, jednakże cały incydent miał okazać się fałszywy. Trzeba podkreślić, że informacji tych nie udało się potwierdzić. Rosyjskie Ministerstwo Obrony i Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych nie wydały żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie.

Rosyjski bombowiec Tu-22m

Tu-22M jest taktycznym bombowcem średniego i dalekiego zasięgu. Głównym jego zadaniem jest przeprowadzanie uderzeń bombowo-rakietowych na naziemne cele. Oprócz wykonywania konwencjonalnych operacji uderzeniowych może również przeprowadzać ataki jądrowe. Maszyna była produkowana od 1971 roku do 1997 roku - powstało wówczas prawie 500 egzemplarzy.

Sprzęt napędzany jest przez dwa silniki odrzutowe NK-22 lub NK-25 o ciągu 140,23 kN każdy. Długość samolotu wynosi ponad 41 m, a powierzchnia nośna to około 183 metrów kwadratowych. Tu-22M waży aż 54 000 kg i może rozpędzić się do nawet 2300 km/h (wersja Tu-22M3). Z kolei prędkość przelotowa wynosi 900 km/h.

Samolot może osiągać pułap 14 000 m i przy pełnym zbiorniku paliwa może pokonać nawet 7 000 km (Tu-22M3). Aby wzbić się w powietrze, potrzebuje długiego pasa startowego o długości minimalnej aż 2100 m. W przypadku lądowania maszyna potrzebuje pasa o długości minimum 1300 m.

W skład uzbrojenia mogą wchodzić kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze oraz bomby o maksymalnej masie łącznej do 24 000 kg. Do przenoszenia amunicji służą cztery węzły podwieszeń oraz specjalna komora bombowa. W podstawowym zestawie znajdują się trzy pociski powietrze-ziemia Raduga Ch-22, które są zdolne do przenoszenia głowic nuklearnych lub pociski Raduga Ch-15 o krótkim zasięgu, które są wykorzystywane do przełamywania obrony powietrznej przeciwnika.

Todorovden. Święto koni to początek Wielkiego Postu w Bułgarii© 2023 Associated Press
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas