Szwedzki samolot rozpoznawczy na polskim niebie

Od tygodnia na FlightRadarze można zauważyć szwedzki samolot rozpoznania elektronicznego Gulfstream S102B Korpen, który wlatuje w przestrzeń powietrzna Polski i porusza się bardzo blisko wschodniej granicy.

Gulfstream IV szwedzkich sił powietrznych
Gulfstream IV szwedzkich sił powietrznychWikipedia

W południowo-wschodniej Polsce roi się od maszyn rozpoznawczych, zwiadu elektronicznego i latających cystern. Mamy tam samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3 Sentry, rozpoznawcze E-8C JASTARS czy RC-135. Pojawienie się jednak maszyny ze Szwecji, która nie jest członkiem NATO, na polskim niebie może stanowić pewnego rodzaju zaskoczenie. Gulfstream IV należy do Szwedzkich Sił Powietrznych wleciał dzisiaj w przestrzeń powietrzną Polski około 9:30 a opuścił ją po 16:30, więc jego misja trwała około 7 godzin.

Trasa szwedzkiego samolotu rozpoznania elektronicznego na FlightRadar
Trasa szwedzkiego samolotu rozpoznania elektronicznego na FlightRadar materiały prasowe
Szwedzki samolot zwiadowczy GulfStream na FlightRadar
Szwedzki samolot zwiadowczy GulfStream na FlightRadarmateriały prasowe

Szwedzkie lotnictwo wojskowe dysponuje czterema samolotami Gulfstream IV. Dwa z nich przeznaczone są do transportu ważnych, państwowych osobistości. Pozostałe dwa zostały dogłębnie zmodernizowane i przystosowane do wykonywania zwiadu i rozpoznania elektronicznego. Najczęściej operują one w międzynarodowej przestrzeni powietrznej w pobliżu Obwodu Kaliningradzkiego. W przypadku lotu w Polsce, samolot poruszał się wzdłuż wschodniej granicy i krążył w pobliżu Ukrainy, podobnie jak miało to miejsce we wcześniejszych przelotach.

Samolot S-102 Korpen, jest wyposażony w amerykański system TRW SIGIN i może wykrywać źródła promieniowania elektromagnetycznego w zakresie od 2MHz do 20 GHz, czyli częstotliwościach, na których pracuje telefonia komórkowa, a także sieci radiolokacji i radionawigacji.

Zbieranie informacji elektronicznych  w strefie wojny jest o wiele łatwiejsze ponieważ wszystkie strony aktywnie korzystają z radarów naziemnych i pokładowych, odmiennie od czasu pokoju, gdy wszystkie strony starają się ograniczyć emisje elektromagnetyczne.

Szwecja nie jest członkiem NATO, ale blisko współpracuje z Sojuszem. Ze względu na obecną sytuację geopolityczną coraz częściej mówi się o możliwym wstąpieniu Szwecji i Finlandii do NATO.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas