Tajemniczy klient na 150 polskich transporterów opancerzonych BTR-70DI
W połowie grudnia ubiegłego roku firma MISTA Sp. z o.o. ogłosiła, że zmodernizowała ponad 150 egzemplarzy transportera opancerzonego BTR-70DI (informacja pojawiła się 18 grudnia w magazynie Aeromag Vietnam Special Issue Day 1). Klient, na zlecenie którego przeprowadzony został ten remont, nie został wtedy ujawniony, ale teraz poznajemy więcej szczegółów.
MISTA miała ostatnio ręce pełne roboty, bo zajmowała się remontem ponad 150 jednostek transportera opancerzonego BTR-70DI. I chociaż klient nie został oficjalnie ogłoszony, eksperci BulgarianMilitary.com sugerują, że polska firma działała na zlecenie Ukrainy i wyjaśniają, o jaką modernizację chodzi.
Obejmuje ona m.in. wymianę radzieckich silników benzynowych na nowoczesne zachodnie silniki wysokoprężne i skrzynie biegów, montaż dwóch bocznych drzwi, celowników termicznych i urządzeń obserwacyjnych, systemu nawigacji satelitarnej, siatek antydronowych oraz urządzeń zakłócających.
Pomimo tych ulepszeń transporter opancerzony zachowuje swoje zdolności amfibijne i dorównuje bardziej zaawansowanym pojazdom pod względem siły ognia, mobilności i świadomości sytuacyjnej. Ta modernizacja bojowa spotkała się z pozytywnymi opiniami użytkowników końcowych, a MISTA zadeklarowała, że jest otwarta na dzielenie się swoimi unikalnymi kompetencjami i technologiami z zainteresowanymi podmiotami w regionie.
Na zlecenie Ukrainy?
A skąd pomysł, że chodzi o Ukrainę? Analitycy sugerują, że to dość logiczne, ponieważ ten konkretny model - BTR-70DI, jest ukraińską konstrukcją, a Kijów opracował go jako modernizację starego radzieckiego transportera opancerzonego BTR-70. Został on wprowadzony głównie na potrzeby ukraińskiej armii (choć Ukraina najpewniej dostarczyła jeden w 2012 roku do Sudanu) i cieszy się opinią niezawodnego oraz skutecznego transportera opancerzonego.
Modyfikacja, czasami nazywana BTR-7 "Defender", wyróżnia się ulepszonymi parametrami, w tym mocniejszymi silnikami wysokoprężnymi FPT IVECO Tector (co pozwoliło osiągnąć wyższą prędkość i lepszą manewrowość, szczególnie podczas pokonywania przeszkód i w scenariuszach bojowych), systemami obrony aktywnej oraz możliwością montażu różnych modułowych wież. Przez lata Ukraina zainwestowała znaczne środki w modernizację i utrzymanie swojej floty pojazdów opancerzonych, co obejmuje unowocześnianie starych BTR-70 do standardu BTR-70DI.
I nadal to robi, a wysiłki te nabierają szczególnego znaczenia w kontekście obecnych wyzwań geopolitycznych w regionie. Modernizacja transporterów opancerzonych jest realizowana przez takie zakłady, jak Mikołajowski Zakład Pojazdów Opancerzonych, znany z produkcji i ulepszania różnych typów pojazdów wojskowych i jeśli nowe domysły analityków okażą się prawdziwe, także zagraniczne, w tym polski zakład MISTA.
Ulubieniec ukraińskiego wojska
Model ten cieszy się popularnością wśród ukraińskich żołnierzy, którzy cenią jego ulepszoną siłę ognia, ochronę i mobilność. BTR-70DI zachowuje klasyczną konfigurację 8×8, co gwarantuje mu wysoką mobilność nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych, ale jest wyposażony w dwa silniki FPT Iveco Tector, każdy o mocy 150 KM. Silniki te należą do serii Euro III, co zapewnia lepszą kontrolę emisji i wyższą efektywność paliwową.
Jednym z głównych ulepszeń jest możliwość instalacji modułowych wież "Inhuł" lub "Buh", które opcjonalnie zwiększają siłę ognia. Wieże te umożliwiają montaż różnorodnego uzbrojenia, od karabinów maszynowych po automatyczne granatniki. Dodatkowo, BTR-70DI może zostać wyposażony w system ochrony aktywnej "Zasłon", który zabezpiecza pojazd przed atakami rakietowymi i innymi pociskami, wykorzystując zasłony dymne lub aktywnie przechwytując zagrożenia za pomocą miniaturowych ładunków wybuchowych.
Istnieje też kilka specjalistycznych wariantów tego transportera, jak BTR-70DI-02 "Switiaź" zaprojektowany do pełnienia funkcji dowódczych, wyposażony w dodatkowe systemy łączności i narzędzia zarządzania, wariant medyczny nazwany BMM-70, przeznaczony do ewakuacji i leczenia rannych na polu bitwy czy ewakuacyjny znany jako BREH-7K lub BREH-2000, wyposażony w specjalistyczny sprzęt ratowniczy, w tym mechanizmy podnoszące i holownicze, umożliwiające naprawę i ewakuację uszkodzonego sprzętu z pola walki.