USA mają nowe supermyśliwce F-15EX. Są też w ofercie dla Polski!

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych otrzymały dwa supermyśliwce F-15EX. Kolejna para może wejść do służby jeszcze w tym roku – donosi portal The War Zone na bazie informacji pozyskanych od rzecznika Boeinga, producenta tych samolotów.

Dwa kolejne myśliwce F-15EX w rękach Sił Powietrznych USA

Myśliwce F-15EX to jedne z najnowocześniejszych samolotów amerykańskiego lotnictwa. 20 grudnia dwie maszyny oznaczone EX3 i EX4 zostały przekazane pilotom US Air Force z bazy Eglin na Florydzie. Jak wskazują ich nazwy, dwa nowe myśliwce do dopiero trzeci i czwarty F-15EX w US Air Force.

Wszystkie myśliwce znajdują się na wyposażeniu jednostki testującej, gdzie już są dwa poprzednie F-15EX. Na początku miesiąca amerykańscy lotnicy przeprowadzili pierwsze loty na EX3 i EX4 w bazie Boeinga w St. Louis. Był to test, czy konstrukcje mogą zostać zaakceptowane przez wojsko.

Reklama

US Air Force wyjawiło, że EX3 i EX4 są lepiej wyposażone niż myśliwce otrzymane wcześniej. Mają monitor ciśnienia w kokpicie, nowy system ostrzegawczy, oraz przeprojektowany kadłub na bazie opinii amerykańskich pilotów

F-15EX to "samolot widmo"?

Produkcja myśliwców F-15EX zaczęła się w 2020 roku, jednak od samego początku Boeing napotykał ogromne problemy z uruchomieniem jej w pełnej skali. Firma wyjawiła, że po uruchomieniu linii montażowych myśliwców F-15EX, zamiast skupić się na tworzeniu nowych samolotów, musiała usuwać błędy konstrukcyjne.

To zrodziło opóźnienia w terminarzu dostaw. Pierwsze dwa myśliwce F-15EX trafiły do US Air Force między marcem a kwietniem 2021 roku. EX3 pierwotnie miał wejść do służby jeszcze w grudniu 2022. Tak duże opóźnienia w dostawach sprawiły, że Pentagon zmniejszył liczbę zamówionych samolotów ze 144 do 104 maszyn.

Jednak informacje podane przez The War Zone wskazują, że Boeing mógł już ustabilizować produkcję F-15EX. Rzecznik Boeinga wyjawił portalowi, że firma ma nadzieję przekazać US Air Force dwa kolejne myśliwce EX5 i EX6 jeszcze przed końcem tego roku. Możliwe więc, że pomimo początkowych opóźnień uda się utrzymać terminarz dostaw myśliwców F-15EX.

F-15EX może trafić do Polski

Warto przypomnieć, że podczas wrześniowych targów Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach Boeing zaprezentował myśliwce F-15EX Wojsku Polskiemu. Sama firma publicznie przyznała, że myśliwiec wzmocniłby potrzeby bezpieczeństwa narodowego Polski i NATO.

Nasza armia miała nawet wyrazić zainteresowanie prezentacją z sugestią, że F-15EX jest brany pod uwagę jako nowy myśliwiec Polskich Sił Powietrznych. Obecnie wojsko poszukuje samolotu dominacji powietrznej czwartej generacji. F-15EX wpisuje się w te oczekiwania.

F-15EX to konstrukcja na sterydach

F-15EX Eagle II to najnowsza modernizacja serii dwumiejscowych myśliwców wielozadaniowych F-15, którego platforma sięga lat 70. Maszyna została wręcz zaprojektowana od nowa, aby mogła służyć przez następne dziesięciolecia i współgrać ze współczesnymi, a nawet przyszłymi systemami pola walki.

Najważniejsze modyfikacje w myśliwcu F-15EX względem starszych modeli przeprowadzono na polu elektroniki. Myśliwiec posiada nowe systemy walki elektronicznej, czujniki i oprogramowanie zaprojektowane w tzw. otwartej architekturze systemów misji (OMS). Wraz z nowym radarem APG-82(V)1 oraz systemem wykrywania zagrożenia AN/ALQ-250 Eagle Passive Warning Survivability System, F-15EX stanowi także niebywałą platformę walki elektronicznej.

Parametry myśliwca F-15EX

  • Długość: 19,45 m
  • Rozpiętość skrzydeł: 13,05 m
  • Wysokość: 5,65 m
  • Masa bojowa: 36700 kg
  • Napęd: 2x silniki turbowentylatorowe General Electric F100-PW-229 z dopalaczami
  • Prędkość maksymalna: 2600 km\h
  • Zasięg: 4445 km (z tankowaniem w powietrzu)
  • Punkty mocowania uzbrojenia: 23
  • Uzbrojenie: 1x sześciolufowe działko M61A1 20 mm (500 sztuk), 12x pocisków powietrze-powietrze (AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM lub 24x pociski powietrze-ziemia
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: F-15EX | Boeing | Polska | US Air Force | USA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy