Orange, Plus i Tele2 wprowadzały nas w błąd

PTK Centertel (właściciel sieci Orange), Polkomtel (właściciel sieci Plus) oraz Tele2 wprowadzały w błąd swoich klientów - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W którym momencie operatorzy grali nie fair?

Operatorzy komórkowi nie grają z nami fair
Operatorzy komórkowi nie grają z nami fairAFP

Orange i święta

Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziła kampania spółki PTK Centertel prowadzona w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem "Bliskość tworzy święta". Jak się okazało świąteczna promocja... nie obowiązywała w trakcie świat. Zdaniem prezes urzędu działanie przedsiębiorcy, który reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, nawiązując do ich tematyki i symboliki, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Przedsiębiorca wprowadził bowiem konsumentów w błąd sugerując, że oferta specjalna oferta promocyjna.

Promocja na trzy wybrane trzy numery - którą prezentowano w ramach prowadzonej kampanii - obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok, za wyjątkiem świąt, a konkretnie w dniach 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowym Roku. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 800 tys. zł.

Plus i modemy

Zastrzeżenia UOKiK wzbudziła również akcja promocyjna spółki Polkomtel. W kampanii przedsiębiorcy pojawiły się hasła, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd, m.in. - "Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł" oraz "Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł".

Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu! W ocenie UOKiK takie działanie, podobnie jak stosowanie mylących elementów graficznych (cena 1 zł umieszczona została na ekranie komputera, a nie na modemie!), mogło wprowadzać zainteresowanych ofertą w błąd co do rzeczywistego przedmiotu reklamy. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł.

Non stop Tele2

Stosowanie zakazanych prawem działań UOKiK udowodnił również spółce Tele2. "Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy NON STOP możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian" - w ten sposób przedsiębiorca reklamował swoją ofertę jednocześnie wprowadzając konsumentów w błąd.

Jak ustalono, abonent w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy NON STOP otrzymywał 2000 bezpłatnych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do internetu przez modem. Nie miała przy tym znaczenia pora dnia czy dzień tygodnia. Konsument nie otrzymywał jednak informacji, że po wykorzystaniu limitu, usługi rozliczane będą według stawek określonych w cenniku. Tym samym konsumenci narażeni byli na straty ekonomiczne - zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń.

(Dez)informacja

Zgodnie z prawem, reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty. Prezes UOKiK prowadzi rocznie około 30 postępowań dotyczących reklamy.

We wszystkich trzech przypadkach spółki mają przez sześć miesięcy publikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych - na stronie głównej ma się znaleźć odnośnik do jej pełnej wersji. Muszą również zamieścić dwukrotnie, w dzienniku ogólnopolskim, ogłoszenie zawierające sentencję decyzji.

Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes UOKiK stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych, w tym ze szczególnym uwzględnieniem treści kampanii reklamowych, przy pomocy których bardzo często promowane są nowe usługi. W związku z tym, w przypadku stwierdzenia naruszeń, można liczyć się z wszczęciem kolejnych postępowań wobec operatorów. W razie jakichkolwiek skarg każdy konsument może zwrócić się do rzeczników konsumentów.

ŁK

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas