Play namawia do zerwania umowy?

Kampanię informującą o możliwości zerwania umowy z dotychczasowym operatorem bez konsekwencji, jeśli ten zmienił regulamin, rozpoczął Play. Może jednak powinniśmy mówić o kampanii marketingowej, a reklama jest wymierzona bezpośrednio w klientów sieci Plus?

Operatorzy komórkowi stosują różne sztuczki, aby wygrać abonenta. sanja gjenero440.jpg
Operatorzy komórkowi stosują różne sztuczki, aby wygrać abonenta. sanja gjenero440.jpgstock.xchng

Na początku maja 2009 r. Dziennik Internautów informował o zmianach regulaminu w sieci Plus. Zgodnie z obowiązującym prawem w takiej sytuacji użytkownicy mogą zrezygnować z usług świadczonych przez operatora bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji odszkodowawczych.

Opisywana sytuacja szybko wywołała poruszenie wśród internautów, którzy często pytali, czy jest to prawda bądź w jaki sposób rozwiązać umowę. Należy zauważyć, że taki stan rzeczy jest niewątpliwie korzystny dla pozostałych operatorów, którzy mogą w ten sposób pozyskać klientów od konkurencji.

Plus współpracował z UOKiK, pozostali w sądzie

Początkowo żadna z konkurencyjnych sieci nie informowała o zmianach w regulaminie Plusa i możliwościach z tego płynących. Należy zauważyć, że taką sytuację można by uznać za bezczelność.

Wynika to z faktu, iż zmiany w regulaminie Plusa są efektem podjętej współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), której to nie podjęli pozostali operatorzy. Efektem tego było skierowanie pozwów do sądu przeciwko Erze, Orange oraz Play.

Play: nie namawiamy klientów Plusa, ale...

Gdy o zmianie regulaminu zaczęło huczeć w sieci, na swoim blogu wypowiedział się Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Play. Gruszka stwierdził wówczas, że to nie sprawa jego sieci i firma, którą reprezentuje nie zamierza ingerować w relacje między klientami a Plusem.

Mimo to w jednym z kolejnych wpisów rzecznik Play stwierdził, że skala pytań na ten temat jest bardzo duża. W związku z powyższym czwarty operator postanowił ruszyć z kampanią informacyjną o możliwości zerwania umowy z dotychczasowym operatorem bez konsekwencji, jeśli ten zmienił regulamin.

Tak też się stało - od 19 maja 2009 r. reklama jest obecna w telewizji Play (PlayTV) oraz w tradycyjnych mediach: telewizji, radiu oraz prasie drukowanej - poinformował redakcję DI Marcin Gruszka.

Kampania informacyjna czy marketingowa?

Czy jednak możemy mówić o kampanii informacyjnej czy powinniśmy nazywać ją kampanią marketingową? W świetle doniesień dotyczących możliwości zerwania umowy z Plusem, właśnie z powodu zmian w regulaminie, możemy kierować się ku drugiej z wymienionych możliwości.

Należy zaznaczyć również, iż niebawem ma wejść w życie nowelizacja ustawy, dzięki której nie każda zmiana regulaminu będzie oznaczała możliwość rozwiązania umowy. Przykładowo dotyczyć to będzie sytuacji takich, jak obecnie: Plus wprowadził zmiany korzystne dla klientów, a mimo to mogą oni zerwać umowę. Oczywistym jest więc, że gdyby Plus wprowadził zmiany nieco później, to prawdopodobnie uniknąłby sytuacji, w której klienci mogą od niego "uciec".

Konkurencja gra na czas?

Trudno nie odnieść też wrażenia, że pozostali operatorzy grali na czas, nie podejmując współpracy z UOKiK oraz nie modyfikując swoich regulaminów, jednocześnie mając świadomość planowanych zmian w prawie. Naturalnie powody braku stosownych działań mogą być zupełnie inne.

Niezależnie od tego prawdopodobne jest, że - w momencie wejścia w życie korzystnej dla telekomów nowelizacji - ci dostosują swoje regulaminy do wymogów Urzędu, jednocześnie wnosząc o umorzenie sprawy sądowej bądź prosząc UOKiK o wycofanie wniosków.

Zastanawiające jest też, czy po aktualizacji obowiązujących teraz przepisów Play ponownie poinformuje klientów. Tym razem o zmianie ich praw. To pytanie redakcja DI zadała Marcinowi Gruszce, jednak jak dotąd nie otrzymaliśmy odpowiedzi.