Czy truskawki mogą chronić mózg przed chorobą Alzheimera?

Nowe badanie przeprowadzone przez uczonych z Rush University Medical Center wskazuje, że nie jest to wykluczone. Odpowiada za to związek chemiczny o wdzięcznej nazwie - pelargonidyna.

Według nowego badania przeprowadzonego przez uczonych z Rush University Medical Center okazuje się, że nie jest to wykluczone! Naukowcy odkryli, że składnik znajdujący się w truskawkach zwany pelargonidyną może być związany z mniejszą ilością złogów (splątków białka zwanego tau) w mózgu.

Splątki tego białka, opisane po raz pierwszy przez Aloisa Alzeimera, są jedną z cech charakterystycznych choroby Alzheimera. Badanie zostało opublikowane w "Journal of Alzheimer's Disease".

"Podejrzewamy, że właściwości przeciwzapalne pelargonidyny mogą zmniejszyć ogólny stan zapalny, co może ograniczyć produkcję cytokin" - powiedziała dr Julie Schneider. Cytokiny to białka produkowane przez komórki, które mogą regulować różne reakcje zapalne. Dane sugerują, że pelargonidyna może chronić starzejący się mózg przed rozwojem zmian obserowanych w chorobie Alzheimera.

"Pelargonidyny powinny być dalej badane pod kątem ich roli w utrzymaniu zdrowia mózgu u starszych osób, ale [truskawki] to prosta zmiana, którą każdy może wprowadzić w swojej diecie", powiedział dr Puja Agarwal, autor badania i epidemiolog żywieniowy Rush Alzheimer's Disease Center i asystent profesora medycyny wewnętrznej w Rush University Medical Center.

Naukowcy zaznaczają jednak, że badanie (choć prowadzone przez 20 lat) było jedynie obserwacyjnym i nie dowodzi de facto bezpośredniego związku przyczynowego. Badanych pytano o zwyczaje żywieniowe i na tej podstawie szacowano, ile pelargodnidyny spożywali w diecie.

Aby zrozumieć rolę żywienia w przypadku choroby Alzheimera, potrzebne są dodatkowe badania. Daje to jednak nadzieję na to, że konkretna dieta lub jej pojedyncze składniki mogą pomóc w ochronie mózgu przed poważnymi chorobami.

Dowiedz się więcej na temat: Alzheimer | choroba alzheimera zapobieganie | zdrowie