Dziwny materiał w "skamieniałym piorunie". Nie pochodzi z naszej planety?

Kiedy geolog Matthew Pasek z University of South Florida (USF) kupował fulguryt powstały po uderzeniu pioruna podczas pewnej letniej burzy z 2012 roku, nie spodziewał się, że będzie to inwestycja jego życia, a przynajmniej ta naukowa.

Fulguryty powstające po uderzeniu pioruna to kopalnie intrygujących minerałów /123RF/PICSEL

Naukowcy poinformowali o odkryciu nowego rodzaj materiału powstałego po uderzeniu pioruna w drzewo - ta szczególna forma krystalicznego fosforu nigdy nie była widziana na Ziemi i może należeć do nowej grupy minerałów. Niemniej jej początki są bardzo przyziemne, bo pochodzi z fulgurytu, który powstał podczas uderzenia pioruna w drzewo w New Port Richey na Florydzie na skutek roztopienia piasku wokół jego korzeni.

Fulguryty to kopalnie intrygujących minerałów

Właściciele jednej z miejskich nieruchomości znaleźli ten skamieniały skarb na swojej posesji, a następnie sprzedali geologowi z University of South Florida (USF), Matthew Paskowi. Ten chętnie zainteresował się fulgurytem, bo dzięki nietypowym reakcjom chemicznym zachodzącym na skutek ekstremalnego wyładowania, są one dosłownie kopalnią intrygujących minerałów - tym razem trafili na nową formę fosforynu wapnia.

Jak wyjaśniają badacze na łamach Nature Communications Earth & Environment, szczegółowo badając fulguryt poskładali w całość prawdopodobny sposób powstania tego materiału.

Uderzenie pioruna spowodowało spalenie żelaza, które gromadzi się wokół korzeni drzew na mokrych obszarach, takich jak Floryda i stopienie się z krzemem w piasku wokół korzenia drzewa. W tym samym czasie węgiel w samym drzewie również się spalił, a pierwiastki razem przeszły reakcję chemiczną, w wyniku której powstał fulguryt i nowy materiał fosforynowy.

Kiedy zespół próbował odtworzyć nowy materiał w laboratorium, nie mógł uzyskać właściwej receptury, co sugeruje, że wymaga bardzo specyficznych warunków do uformowania się i np. jeśli jest podgrzewany przez zbyt długi czas, staje się minerałem podobnym do innych, które można znaleźć w meteorytach. Badacze planują jednak kontynuować badania materiału, aby dowiedzieć się o nim więcej i przekonać się, czy faktycznie kwalifikuje się do oficjalnego ogłoszenia jako nowy minerał.

Dowiedz się więcej na temat: uderzenie pioruna