Koniec 100 ml. Nowe limity płynów w bagażu podręcznym w UE
Nowe regulacje Unii Europejskiej przewidują możliwość przewożenia w bagażu podręcznym płynów przekraczających dotychczasowy limit 100 ml. Zmiana ta eliminuje jedną z najbardziej uciążliwych zasad podróżowania samolotem, ale zależy od tempa wdrażania skanerów CT na lotniskach w UE. Pierwsze porty lotnicze w Polsce już posiadają te urządzenia.

W skrócie
- Nowe przepisy dotyczące limitu płynów w bagażu podręcznym na lotniskach w Unii Europejskiej - nawet do 2 l.
- Nie wszystkie lotniska mają skaner CT, by znieść dotychczasowy limit płynów w pojemnikach do 100 ml, trzeba sprawdzać wytyczne portów.
- W Polsce pierwsze skanery CT wprowadzono już na lotniskach w Lublinie, Poznaniu i Krakowie, a kolejne miasta planują ich instalację.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Limit płynów w bagażu podręcznym do zmiany. Jest potwierdzenie
Rewolucyjna zmiana w ograniczeniach dotyczących płynów w bagażu podręcznym na lotniskach w Unii Europejskiej. Przyjęte zostały nowe regulacje, dzięki którym pasażerowie będą mogli zabierać do samolotu w bagażu podręcznym płyny, żele i aerozole w pojemnikach większych niż standardowe 100 ml. Pasażerowie nie będą nawet musieli wyjmować ich z bagażu.
Komisja Europejska potwierdziła, że nowe zasady mają zacząć obowiązywać w ciągu kilku najbliższych dni. Decyzja ta umożliwia bezpieczny przewóz płynów o pojemności do 2 litrów. W najlepszym scenariuszu zmiana ta oznacza kres jednej z najbardziej dokuczliwych reguł dla pasażerów. Początkowo zmiany nie będą jednak dotyczyć wszystkich lotnisk - dlaczego? Jest tu pewien haczyk - konieczność instalacji skanerów CT.
Trzeba uważać. Więcej niż 100 ml tylko w przypadku skanera CT
Zniesienie obecnych ograniczeń będzie możliwe dopiero po wprowadzeniu na dane lotnisko nowoczesnych skanerów do kontroli bagażu podręcznego. Dopiero po ich zainstalowaniu pasażerowie zyskają możliwość przewożenia nawet do dwóch litrów płynów. Skanery znane jako EDSCB lub C3 wykorzystują CT - działają jak tomograf dla bagażu, generując trójwymiarowy obraz jego zawartości, co umożliwia sprawniejsze i bardziej precyzyjne sprawdzanie zawartości bagażu bez standardowego wyjmowania płynów czy elektroniki.
Wiele lotnisk miało już skanery CT, ale nie mogło znieść limitu 100 ml z powodu przepisów UE. Z drugiej strony, ze względu na konieczność kosztownej modernizacji, niektóre lotniska nie wprowadziły tego rozwiązania i jeszcze przez długi czas będą stosować dotychczasowy limit 100 ml. Warto tu też nadmienić, że nie będzie obowiązku zakupu nowych skanerów dla wszystkich lotnisk UE, więc zależnie od portu, te limity mogą się różnić. To może więc prowadzić do przejściowego zamieszania - warto za każdym razem sprawdzać, jakie limity obowiązują na danym lotnisku.

Czy skanery CT są na lotniskach w Polsce?
Jeśli chodzi o lotniska w Polsce, testy nowego sprzętu trwają od jakiegoś czasu. Skanery CT trafiły już do Lublina - Port Lotniczy Lublin jako pierwszy w naszym kraju uruchomił kontrole z wykorzystaniem nowego narzędzia, umożliwiając pasażerom pozostawianie w bagażu zarówno płynów, jak i elektroniki. Jedno stanowisko z takim skanerem jest w stanie obsłużyć tylu podróżnych, co cztery standardowe stanowiska kontroli.
Również lotnisko w Poznaniu oficjalnie uruchomiło nową strefę kontroli bezpieczeństwa, pozwalającą na zniesienie dotychczasowe limity płynów. Oddano tam do użytku kilka skanerów CT.
Urządzenia te instaluje również lotnisko w Krakowie - w porcie w Balicach działa obecnie 9 skanerów CT, które umożliwiają zniesienie limitów płynów. Docelowo takich urządzeń będzie tam 15.
W Warszawie do końca bieżącego roku mają stanąć skanery CT na Lotnisku Chopina, podobnej modernizacji podejmie się lotnisko w Katowicach-Pyrzowicach.
Źródło: aviation24.pl, rynek-lotniczy.pl, pasazer.com