W głębi Ziemi odkryto coś niesamowitego. Ma kształt wielkiego pączka

Tysiące kilometrów po powierzchnią naszej planety naukowcy natrafili na obszar w kształcie pączka. Zagadkowa struktura może pomóc lepiej zrozumieć tajemnice pola magnetycznego Ziemi.

Jądro Ziemi wciąż skrywa wiele tajemnic. /123RF/PICSEL

Choć podróż do jądra Ziemi jest aktualnie niemożliwa, bo wiąże się z przekraczającymi nasze obecne możliwości wyzwaniami naukowymi, inżynieryjnymi i logistycznymi, to naukowcy systematycznie prowadzą badania na temat tego, co skrywa się w głębi naszej planety

W głębi Ziemi odkryto region w kształcie pączka

Brak bezpośredniego kontaktu z ziemskim jądrem nie zmienia faktu, że naukowcy wciąż pozyskują o nim nowe dane. Rozmaite informacje, które pozwalają ustalić wiele szczegółów na temat tego, co mieści się tysiące kilometrów pod naszymi stopami, pochodzą m.in. z analizy fal sejsmicznych i pola magnetycznego Ziemi.

Teraz na przykład, naukowcy z Australian National University (ANU) odkryli w płynnym jądrze Ziemi obszar w kształcie... pączka. Według sejsmologów ANU nowo odkryty obszar w kształcie pączka znajduje się na szczycie zewnętrznego jądra Ziemi - w miejscu, gdzie spotyka się ono z ziemskim płaszczem.

"Pączek" ma zaskakujące właściwości

Dlaczego mimo ogromu prowadzonych badań związanych m.in. z analizą rozchodzenia się fal sejsmicznych i obserwowania sygnałów generowanych przez trzęsienia ziemi „pączek” został zidentyfikowany dopiero teraz? Wszystko przez dotychczasowe podejście do tych badań.

Ta szczególna struktura pozostawała ukryta aż do tej pory, gdyż wcześniejsze badania gromadziły dane obejmujące mniejszy zakres objętości zewnętrznego jądra, obserwując fale, które zwykle były ograniczane w ciągu jednej godziny od momentu powstania dużych trzęsień ziemi — tłumaczą badacze z ANU.

Po zmianie podejścia naukowcy z ANU przeanalizowali podobieństwa między przebiegami fal wiele godzin po wystąpieniu trzęsienia ziemi, zamiast w pierwszej godzinie od zdarzenia, co doprowadziło ich do unikalnego odkrycia.

- Rozumiejąc geometrię ścieżek fal i sposób, w jaki przemierzają one objętość zewnętrznego jądra, zrekonstruowaliśmy czasy ich podróży przez Ziemię, wykazując, że nowo odkryty region ma niskie prędkości fal sejsmicznych — wyjaśnił profesor Tkalčić.

Tajemnice dynamiki pola magnetycznego Ziemi

Dzięki odkryciu tego zagadkowego regionu naukowcy pozyskali nowe wskazówki o ziemskim polu magnetycznym. To może wpłynąć na rozwój badań nad ziemskim polem magnetycznym, a także nad polami innych planet.

- Nasze odkrycie jest interesujące, ponieważ ta niska prędkość fal w ciekłym jądrze sugeruje, że w tym regionie występuje wysokie stężenie lekkich pierwiastków chemicznych, które spowalniają fale sejsmiczne. Te lekkie pierwiastki, wraz z różnicami temperatur, pomagają mieszać ciecz w zewnętrznym jądrze — powiedział profesor Tkalčić.

Odkrycie to ujawnia pewne tajemnice dynamiki pola magnetycznego Ziemi, zaznaczają badacze.

- Wciąż istnieją tajemnice dotyczące zewnętrznego jądra Ziemi, które nie zostały jeszcze rozwiązane, co wymaga wielodyscyplinarnych wysiłków z zakresu sejsmologii, fizyki minerałów, geomagnetyzmu i geodynamiki — zaznaczył współautor badania, dr Xiaolong Ma.

Wyniki badań nad obszarem w kształcie pączka i dynamiką pola magnetycznego Ziemi opublikowano na łamach „Science Advances”.

Dowiedz się więcej na temat: Ziemia | jądro Ziemi