Wenus była bardzo podobna do wczesnej Ziemi. Wykazały to nowe badania

Wenus i Ziemia niegdyś były do siebie podobne, co potwierdzają najnowsze badania dotyczące naszej piekielnej sąsiadki. Planeta we wczesnym okresie mogła mieć procesy podobne do tych, które doprowadziły do powstania na Ziemi wczesnych kontynentów. Na Wenus są to tesserae.

Wenus i Ziemia to planety, które bardzo się od siebie różnią. Nasz świat tętni życiem i ma przyjazne środowisko. Natomiast naszą sąsiadkę można określić wręcz piekłem, gdzie temperatury przekraczają 400 stopni Celsjusza. Okazuje się jednak i potwierdzają to nowe badania, że obie planety mają sporo wspólnego.

"Kontynenty" Wenus z podobieństwem do Ziemi

Zacznijmy od tego, że Wenus różni się geologicznie od Ziemi. Nie ma tam tektoniki, która występuje na naszej planecie, w tym dużych obszarów skorupy mogących się o siebie ocierać. To właśnie ta cecha ma m.in. wpływ na zupełnie inny klimat panujący na sąsiednim świecie.

Na Wenus nie ma kontynentów, które ma Ziemia, ale są tam obszary nazywane tesserae, czyli rozległe płaskowyże. Naukowcy podejrzewali już wcześniej, że mogą one wykazywać pewne cechy tektoniczne, ale ich pochodzenie owiane było tajemnicą.

Badania przeprowadzone przez naukowców dały niespodziewane wyniki. Okazało się, że tesserae Wenus mogły powstać w trakcie procesów bardzo podobnych do tych, które zaszły na Ziemi kilka mld lat temu i dały początek wczesnym kontynentom. Wykazały to symulacje komputerowe przeprowadzone na danych pochodzących z regionu Ishtar Terra, czyli największego płaskowyżu. To doprowadziło naukowców do stwierdzenia, że proces formowania mógł być zbliżony do ziemskich kratonów, a więc wyrastając z roztopionego wnętrza planety.

Odkrycie dostarcza powiązania Wenus z wczesną Ziemią

Naukowcy nie pozostawiają złudzeń i tego typu odkrycia dowodzą, że Wenus i Ziemia u zarania dziejów miały ze sobą dużo wspólnego. Oba światy wyewoluowały w innym kierunku, ale jeszcze kilka mld lat temu planety mogły być do siebie bardzo podobne.

Badania na Wenus są niestety bardzo utrudnione z racji panujących tam warunków. Ogromne ciśnienie, wysokie temperatury oraz gęste chmury z toksycznymi gazami i kwaśnymi deszczami nie sprzyjają zbieraniu danych naukowych. Nowe informacje o naszej sąsiadce powinniśmy uzyskać dzięki misjom DAVINCI oraz VERITAS planowanych przez NASA.

Dowiedz się więcej na temat: Wenus | Kosmos | Ziemia | Planety