Wszczepili ludzki mózg w chip komputerowy i wysyłają go do wojska

W zeszłym roku naukowcy stworzyli półbiologiczny układ komputerowy z około 800 tys. ludzkich i mysich komórek mózgowych, a następnie pochwalili się jego umiejętnościami gry w Ponga - teraz przyszedł czas na kolejne wyzwanie.

W zeszłym roku naukowcy stworzyli półbiologiczny układ komputerowy z około 800 tys. ludzkich i mysich komórek mózgowych, a następnie pochwalili się jego umiejętnościami gry w Ponga - teraz przyszedł czas na kolejne wyzwanie.
Nadchodzi przyszłość. Mózg z probówki wszczepiony w chip idzie do wojska (zdj. poglądowe) /123RF/PICSEL

Naukowcy z australijskiego Monash University udowodnili, że skupiska komórek mózgowych w naczyniu laboratoryjnym mogą nauczyć się grać w gry wideo - to pierwszy raz, kiedy te komórki wykazały zdolność wykonywania zadań ukierunkowanych na cel, co otwiera drzwi do nowego zrozumienia pracy naszego mózgu. Wszystko za sprawą systemu o nazwie DishBrain, który jest kompozycją 800 tys. ludzkich i mysich neuronów wyhodowanych w laboratorium i zamontowanych na układach mikroelektrod, które mogą odczytywać ich aktywność i stymulować je sygnałami elektrycznymi.

Mózg z probówki idzie do wojska

Badacze umieścili go w wirtualnej wersji klasycznej gry zręcznościowej Pong, czyli produkcji symulującej tenis stołowy, w której gracze poruszają elementem symbolizującym paletkę w celu odbicia piłki. Komórki mózgowe pełniły tu rolę paletki i miały za zadanie w odpowiednim czasie poruszyć się i odbić symulowaną piłkę, odczytując sygnały ze strony elektrod umieszczonych na skrajach szalki Petriego. Pojawiające się impulsy elektryczne wskazywały położenie piłki, a ich zwiększająca się lub zmniejszająca częstotliwość odległość piłki od paletki.

Reklama

I wygląda na to, że nie tylko my uznaliśmy popisy naukowców za imponujące, bo badacze otrzymali właśnie grant w wysokości 407 tys. USD z australijskiego programu National Intelligence and Security Discovery Research Grants.

Jak wyjaśnia kierownik projektu, prof. Adeel Razi, wyniki możliwych dzięki temu badań będą miały znaczące implikacje w wielu dziedzinach, takich jak planowanie, robotyka, zaawansowana automatyzacja, interfejsy mózg-maszyna i odkrywanie leków, dając Australii znaczącą przewagę strategiczną.

Innymi słowy, zaawansowane możliwości uczenia się DishBrain mogą stanowić podstawę uczenia maszynowego nowej generacji, szczególnie w autonomicznych pojazdach, dronach i robotach, które zyskają "nowy rodzaj inteligencji maszynowej, która jest w stanie uczyć się przez całe życie".

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Mózg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy