Wszczepili ludzki mózg w chip komputerowy i wysyłają go do wojska
W zeszłym roku naukowcy stworzyli półbiologiczny układ komputerowy z około 800 tys. ludzkich i mysich komórek mózgowych, a następnie pochwalili się jego umiejętnościami gry w Ponga - teraz przyszedł czas na kolejne wyzwanie.
Naukowcy z australijskiego Monash University udowodnili, że skupiska komórek mózgowych w naczyniu laboratoryjnym mogą nauczyć się grać w gry wideo - to pierwszy raz, kiedy te komórki wykazały zdolność wykonywania zadań ukierunkowanych na cel, co otwiera drzwi do nowego zrozumienia pracy naszego mózgu. Wszystko za sprawą systemu o nazwie DishBrain, który jest kompozycją 800 tys. ludzkich i mysich neuronów wyhodowanych w laboratorium i zamontowanych na układach mikroelektrod, które mogą odczytywać ich aktywność i stymulować je sygnałami elektrycznymi.
Mózg z probówki idzie do wojska
Badacze umieścili go w wirtualnej wersji klasycznej gry zręcznościowej Pong, czyli produkcji symulującej tenis stołowy, w której gracze poruszają elementem symbolizującym paletkę w celu odbicia piłki. Komórki mózgowe pełniły tu rolę paletki i miały za zadanie w odpowiednim czasie poruszyć się i odbić symulowaną piłkę, odczytując sygnały ze strony elektrod umieszczonych na skrajach szalki Petriego. Pojawiające się impulsy elektryczne wskazywały położenie piłki, a ich zwiększająca się lub zmniejszająca częstotliwość odległość piłki od paletki.
I wygląda na to, że nie tylko my uznaliśmy popisy naukowców za imponujące, bo badacze otrzymali właśnie grant w wysokości 407 tys. USD z australijskiego programu National Intelligence and Security Discovery Research Grants.
Jak wyjaśnia kierownik projektu, prof. Adeel Razi, wyniki możliwych dzięki temu badań będą miały znaczące implikacje w wielu dziedzinach, takich jak planowanie, robotyka, zaawansowana automatyzacja, interfejsy mózg-maszyna i odkrywanie leków, dając Australii znaczącą przewagę strategiczną.
Innymi słowy, zaawansowane możliwości uczenia się DishBrain mogą stanowić podstawę uczenia maszynowego nowej generacji, szczególnie w autonomicznych pojazdach, dronach i robotach, które zyskają "nowy rodzaj inteligencji maszynowej, która jest w stanie uczyć się przez całe życie".
Te programowalne układy scalone, łączące obliczenia biologiczne ze sztuczną inteligencją, w przyszłości mogą w końcu przewyższyć wydajność istniejącego sprzętu opartego wyłącznie na krzemie (...) Będziemy wykorzystywać ten grant do opracowania lepszych maszyn AI, które replikują zdolność uczenia się tych biologicznych sieci neuronowych. Pomoże nam to zwiększyć możliwości sprzętu i metod do punktu, w którym staną się realnym zamiennikiem dla komputerów krzemowych